8

Batman Arkham Asylum

Batman är tillbaka och dessutom med det bästa spelet han någonsin medverkat i.

Batman är en hjälte som med jämna mellanrum varit aktuell på grund av de otaliga försöken som har gjorts på film, TV och som spel. En del produktioner har varit bra, men jag vill nog påstå att merparten inte riktigt har nått hela vägen fram när det gäller att göra Gothams mörka riddare rättvisa. På senare år verkar det dock som att denna hjälte äntligen har hamnat i de rätta händerna. Tänker då främst på filmerna av Christopher Nolan med Christian Bale i latexkostymen. Dessa filmer innehåller det rätta anslaget och tyngden som enligt mig behövs för att beskriva Batman på ett korrekt sätt.

Varje gång ett nytt spel baserat på Batman har utannonserats, har jag sammanbitet hållit tummarna för att utvecklarna denna gång skall hamna rätt och äntligen göra spelet med de rätta elementen. Allt finns ju redan där på papperet i grundaren Bob Kanes serie. När så utvecklaren Rocksteady valde att haka på den uppåtgående trenden och intresset kring Batman, var det återigen sammanbiten tumhållning som gällde. Denna gång visade det sig att förhoppningarna inte varit förgäves. Batman Arkham Asylum är helt enkelt något av det bästa som har släppts inom superhjältegenren.

Om vi skall bena ut varför spelet i slutändan blev så bra, tror jag vi skall börja med presentationen för det är här som de har lyckats bäst. Designen och utseendet på spelet är en blandning av de två senaste filmerna, TV-serien Batman The Animated series och det bästa plockat från olika seriealbum. Resultatet är i det närmaste perfekt och skapar just den där mörka framtoningen som jag alltid gillat hos Batman. Hela spelet utspelar sig på en och samma plats, mentalsjukhuset Arkham Asylum, där flertalet av Batmans ärkefiender sitter bakom lås och bom. Den inledande sekvensen i spelet visar hur Batman anländer till sjukhuset med Jokern i tryggt förvar, men det skall visa sig att allt är långt ifrån tryggt när de stora metalldörrarna slår igenom bakom Batman. Jokern har givetvis gillrat en fälla som innebär att Batman måste använda all sin list och kompetens för att ta sig levande ut från Arkham. Röstskådespelarna är hämtade från Batman The Animated Series och det är främst Mark Hamill som Jokern som sticker ut. Han gör det helt enkelt lysande och sätter därmed stor prägel på stämningen i spelet. Manuset är väl kanske inte de allra mest invecklade och intressanta, men jag tycker att det håller hela vägen fram ändå. Värt att nämna är att Rocksteady valt att flika in en bakomliggande och separat historia om själva mentalsjukhuset som man låser upp genom att finna olika gömda ledtrådar i spelet. Det fungerade som lite mer kött på benen till själva historien och fungerade bra i sammanhanget.

Spelmekaniken är uppdelad i olika moment. Det är till lika delar ett spel där man måste lära sig att slåss effektivt mot olika typer av fiender, till att man skall finna möjligheter genom att smyga och använda de verktyg som Batman har till sitt förfogande. Jag tycker att det påminner lite om Tom Clancys Splinter Cell när det gäller smygandet med en övervikt på direkt kontakt med fiender. Närstriderna är inte särskilt krävande i spelet då det blir lite mer knapptryckning än strategi över det hela, men för den som vill ha en större utmaning kan alltid ge sig i kast med den separata delen i spelet som handlar om att enbart slåss mot fiender.

Batmans olika verktyg låser man upp allteftersom man avancerar i spelet och öppnar därmed upp vägar till nya ställen man tidigare inte kunde nå. Känslan av att Bruce Wayne verkligen har satsat enormt mycket pengar på diverse högteknologiska prylar finns med i spelet. Han är trots allt endast en människa av kött och blod och måste därför förlita sig mycket på sin utrustning i kampen mot diverse superskurkar. Detta kommer fram på ett effektivt sätt i spelet och lånar ytterligare tyngd och trovärdighet till hela presentationen.

Variationen är bra, trots att hela spelet utspelar sig på en liten ö utanför Gotham. Miljöerna skiftar både i storlek och utseende och känns aldrig som tröttsamt repetition. Det händer med jämna mellanrum att man måste återvända i sina egna fotspår, men de tillfällena känns aldrig krystade och som ett försök att fylla ut speltiden, utan det finns alltid ett giltigt skäl till varför man återigen måste bege sig till en plats man tidigare varit på. Spellängden skulle jag tippa på ligger på runt 12-15 timmar för en medelgod spelare, men det finns incitament för att spendera mer tid i spelet då man kan leta gåtor och gömda ledtrådar över hela spelplanen i hopp om att rada upp lite fler spelarpoäng. Det finns dessutom möjligheten att enbart spendera tid i spelets utmaningsläge, där det handlar om att klara vissa utmaningar på viss tid och med ett specifikt resultat. Spelet har med andra ord en bra livslängd och med nedladdningsbart material i framtiden kommer denna livslängd utökas ytterligare.

Är man en fan av Batman, som jag är, finns det verkligen ingen anledning till att tveka om denna titel men jag skulle även rekommendera spelet till dem som kanske har en svalare inställning. Det är helt enkelt ett väldigt kompetent spel med bra spelmekanik som bas och en presentation i världsklass som topp.