8

AEW Fight Forever

AEW Fight Forever

Uppstickaren All Elite Wrestling bjuder på ett riktigt bra spel för de som gillar wrestling – eller bara att slåss en massa.

Wrestling
Den gigantiska sporten som inte är en sport, utan mer av en såpopera där det slåss en massa. Att säga att wrestling inte är på riktigt är en synd i många kretsar och det är lite som med jultomten. Eller Hooja. Man ska inte ifrågasätta det, acceptera och ha kul.

Den stora giganten är den som tidigare hette WWF, men fick byta namn till WWE på grund av pandan. AEW är som sagt uppstickaren som snabbt gjort sig ett namn och attraherat diverse legender att brottas under organisationen. Vad sägs om Sting och Paul ”Big Show” Wight, även om den sista tappat sitt artistnamn och brottas under sitt riktiga namn i stället.

Förutom att man självklart kan ta sig in fighter i alla olika matchupplägg så som en mot en, tag team, stegmatch och Battle Royale, så kan man även skapa en egen karaktär för att göra denne till en stjärna. Av någon anledning kan man inte välja att brottaren ska ha Sverige som ursprung, men däremot till exempel Danmark eller Finland. Men man kan välja en t-shirt som är en svensk flagga. Lite udda och det speciellt som företaget bakom spelet har sitt huvudkontor i Karlstad. Nåja, min brottare fick komma från LA och ha en svensk t-shirt samt en cowboyhatt. Han ser lite ut som en ny medlem i Village people.

Längs vägen att bli en mästare måste man träna sin brottare, se till att denne gör lite pressevenemang och även deltar i minispel. De senare är helt normala minispel och inget man skulle förvänta sig att hitta i ett brottningsspel. Brottningsevenemangen äger rum i diverse ständer över Nordamerika och man flyger mellan varje plats, för att sedan lära känna staden lite mer. När man äter, vilket återställer hälsan man förlorar i gymmet eller i matcher, är det lokala specialiteter så som Poutine i Toronto och Deepdish Pizza i Chicago.

Brottning
Brottningen är det viktigaste i spelet självklart och det levererar verkligen där. I och med att det är så många olika grepp, kast, slag och sparkar med mera brukar kontrollen bli lite meckig. Längs vägen påminns man om vad man kan göra och hur man gör det, i alla fall initialt. Det gör det lättare, men kontrollen är rätt smart upplagd och även om jag efter många timmar inte kan säga att jag är fullärd är jag rätt tjenis med vad som ska göras. Som med de flesta spel inom fighting kan man dock hitta vägar för att vinna utan att använda alla tjusiga attacker. Att hoppa över grepp och köra med slag och sparkar till motståndaren blivit lite medgörligare är en bra taktik. Till slut måste man dock se till att man kan vinna genom en ett-två-tre-räkning av domaren.

Piledriver
Det finns som sagt massor av grepp och avancerade attacker växer med tiden då matcher så som stegmatch med mera utökar repertoaren. Allt som allt finns nog det mesta man kan förvänta sig när det gäller spektakulära brottningsattacker. Attacker är lite fel ord, men det är väl vad det är i och för sig.

Allt som allt
AEW Fight Forver är ett bra brottningsspel som kan rekommenderas till alla som gillar brottning. En fan av fighting kan också slå en kik på spelet, men det är långt ifrån samma sak som Streetfighter eller Tekken självklart.