mario tennis aces
7.5

Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces serverar finjusterad underhållning i en makaber version av tennis

Märkligt tennisrack i fokus
Spelet river igång direkt med en obligatorisk presentation av handlingen. Strax efter en vänskaplig tennismatch mot Bowser och Bowser Jr får vinnarna Mario och Peach ett märkligt tennisracket av Wario och Waluigi. Det visar sig snabbt att en ond makt vid namn Lucien besitter samma racket och den omvänder Luigi, Wario och Waluigi. Mario får höra historien om Lucien och hur man stoppar den. Du gissade troligtvis rätt; man måste samla fem magiska objekt som är utspridda över landet.

Mario rör sig på klassiskt vis mellan banorna med hjälp av en karta som har Svamprikets härliga skimmer över sig. Banorna kan antingen innebära en match mot en motståndare eller någon typ av utmaning som testar ens reflexer och muskelminne. Kampanjen är ambitiöst ihopsatt med mycket innehåll och dialog, det visar tydligt på hur Nintendo velat ta i lite extra efter det ljumma mottagandet av Mario Tennis: Ultra Smash till Wii U. Det har även en bit rollspelande där Mario levlar upp emellanåt och blir snabbare och starkare.

Klassiska tennisupplägget är grunden
De klassiska tennismanövrarna är närvarande i Aces. Man kan lobba, skruva och skära bollarna, allt för att motståndaren ska slås ut och besegras. Trickskott är något som kräver ordentlig timing men kan – med tungan rätt i mun – vara en räddare i nöden, då hoppar nämligen spelaren automatiskt till bollen. Det går också utmärkt att ladda upp sitt skott för att öka hastigheten på bollen.

Dessa färdigheter bygger upp en energimätare när de utförs fläckfritt och kedjas ihop med varandra. Mätaren används för två olika specialattacker. Zone Speed saktar ner allt annat förutom ens spelare och Zone Shot initierar en första-person-vy där ett väldigt kraftfullt skott kan skickas iväg med en ojämförbar träffsäkerhet. Överraskande nog uppmuntras man till att skjuta rakt på sin motståndare då dennes tennisracket går sönder efter tre träffar. Har motståndaren inget extra racket innebär det en automatiskt vinst för en. Detta kan även användas mot en själv så det gäller att hålla det defensiva spelet uppe. Det är en märklig spelmekanik som ändå fungerar, undantaget vissa bossar i kampanjen där det leder till stor frustration. Matcherna får ibland ett väldigt konstigt fokus på grund av detta, men Marios sportspel är inte direkt kända för sin råa realism.

Online
Turneringar kan anordnas online och för alla med vänner i vardagsrummet kan man spela tillsammans på samma TV. Finns här en Wii-nostalgiker serveras det ett separat läge vid namn Swing Mode, där kan man spela tennis så som det styrdes i Wii Sports för över tio år sedan. Där rör sig karaktärerna automatiskt och man svingar armen sin med en Joycon i handen. Tyvärr är spelmekaniken här redan lite för avancerad för att kunna tävla med Wii Sports lättillgängliga spelglädje.

Mycket innehåll och det blir mer med tiden
Mario Tennis Aces är ett roligt sportspel med en hel del innehåll. Kampanjen ger en mycket att göra, plus att Nintendo patchar in nytt innehåll regelbundet, så som nya spelbara karaktärer.