8

Lips

Microsofts karaokespel bjuder på en massa inlevelse, vilket är något som Singstar inte har erbjudit på länge. Mycket länge.

Karaokespelen har stagnerat. Det kommer fler och fler Singstar-spel från Sony och de har inget nytt, bortsett från musiken. Jag har själv tröttnat rätt hårt på alla teman, vilka endast släpps för att det är en kassako för Sony. Billigt att framställa, säljer på de kända låtarna och namnen. Klart om man vill sjunga till Bon Jovi så är det ju det Singstar-spelet som ska inhandlas. När Playstation 3-spelet äntligen kom och man kan köpa nya låtar via deras onlinebutik så blev det mycket smartare – men trots det var det inte så många nyheter.

Nu har Microsoft vaknat ur dvalan och insett att sällskapsspel för den stora massan icke gamers är viktiga – och verkar bli viktigare för varje dag om man ser till Nintendos försäljningssiffror. De har tittat på Singstar, men de har också tittat på Nintendos rörelsekänsliga kontroll. Det har gjort att de har lånat, för när spelutvecklare lånar från varandra är det inte stöld, lite från båda och fått ihop ett smart musikspel.

Mikrofonerna är trådlösa och har försetts med lysdioder som blinkar i takt med musiken. De ser enormt proffsiga ut, i mina lekmannaögon det vill säga, och det är ju aldrig ett minus. När man sedan börjar sjunga, eller skråla i mitt fall, har mickarna ännu en funktion. De är rörelsekänsliga och det gör att man kan göra olika rörelser när spelet ber om det, eller bara vill hänga med i takten då den funkar som en tamburin.

Det hela gör att Microsofts karaokespel bjuder på en massa inlevelse, vilket är något som Singstar inte har erbjudit på länge. Mycket länge.

Har du sneglat på Playstations karaokeupplevelser, men har fått nöja dig med att sjunga när du spelat Halo 3? Då är Lips svaret för dig. Inte nog med det, det är som du säkert redan känner till ett perfekt vapen för att introducera spelande till spelskeptiker.