6.5

L.A. Rush

Högoktanig racing i Los Angeles med bilar stylade av kändisarna från West Coast Customs.

Det finns några Rush-spel sedan tidigare och inget av dem har varit speciellt bra, eller de har varit dåliga kort och gott. Med det i bakhuvudet är det med viss skepticism som jag sätter tänderna i nya L.A. Rush.

Midway som är kända för sina arkadspel satsar ofta på snabbt och lättillgängligt innehåll. Eller, de gör spel utan djup om man hellre vill. Just med L.A. Rush får man uppfattningen om att de faktiskt har ansträngt sig lite. De har inkluderat en massa stylingfirmor som Mopar med flera för att kunna flirta med de bilintresserade. Även det här spelet har satsat på att hänga med den stora stylingtrenden som bara växer och växer världen över.

Midway har även samarbetat med musik-tv-kanalen MTV och då deras bilprogram Pimp My Ride. Man kan styla sin bil hos West Coast Customs, vilka är de som grejar bilarna i tv-programmet. De numera kända bilstylisterna finns med i spelet och dömer ut icke korrekt upphottade kärror.

Så snart man sätter igång att spela L.A. Rush märker man att Midway faktiskt har satsat på att göra en kvalitetsprodukt. Bilarna känns bra att köra, även om de är lite väl lätta och kan åka runt som en vante, och de har verkliga modeller med mera. Eftersom jag har en lite svaghet för bilracing och styling ser jag fram emot att åka runt i min favoritstad – Los Angeles. Kartorna är hyfsat bra över staden och ibland känner man igen sig, men de har inte satsat på att göra en verklig stad som så många andra gjort i sina spel. Det behövs inte heller i och för sig.

För att kunna skaffa all den där utrustningen till bilen som WCC tycker man ska ha krävs det stålar och för att komma över sådana kan man köra i diverse olagliga race. Vissa är gratis, och för väl ses på som losertävlingar, och andra har en startavgift. Vinsterna är klena initialt och man får köra många monotona tävlingar innan man kommer upp i de summorna som behövs. Jag vet inte om jag missat konceptet, men körningen kommer nästan sekundärt till att fixa bilen. Eller bilarna då man relativt snabbt kommer över några till.

Tävlingarna är lite chansartade och det irriterar. Att man inte kan förlita sig på sin skicklighet, utan får hoppas på att allt ingen söndagsbilist förstör tävlingen. De har lagt in lite element som kan liknas med krockarna i spelet ”Burnout”. Slow motion-krockar där bildelar flyger åt alla håll och bilarna studsar hit och dit. Kanske lite kul att kolla på ett par gånger, men inte mer än så. Man kör genom LA och för att hitta lättare kan man ställa in sin navigator till det stället man ska till. Kör man för vårdslöst kommer polisen att börja jaga en, men hittills har jag aldrig varit besvärad av dem. Inga böter eller ens behövt bry mig om dess närhet.

L.A. Rush är mer än ett arkadspel men mindre än vad konkurrenterna bjuder på – då tänker jag på Midnight Club och Juiced med flera. Det gör att Midways till synes ambitiösa satsning inte riktigt kan mäta sig med de bästa spelen i genren.