5

Jet Ski Riders

Text: Silverman.

Gränsla en vattenskoter utan känsla – det är Jet Ski Riders i ett nötskal.

Om Jet Ski Riders hade varit en film, då hade det varit en Steven Seagal-film från tidigt 90-tal – det vill säga otroligt förutsägbar och med taskiga effekter som inte alls kan mäta sig mot konkurrenternas filmer.

Jet Ski Riders är ett racingspel på vatten helt enligt formula 1A i spelmakarhandboken. Man har – som titeln antyder – en jetski-maskin under fötterna och ska naturligtvis komma först i mål för att komma vidare och öppna upp nya banor och förare. Spelet erbjuder en också möjlighet att ratta en seadoo-skoter – vilket dock inte utgör någon nämnvärd skillnad då båda två känns exakt likadant att köra.

En viktig grafisk detalj i dylika spel är ju givetvis vattnet och det var också här som närmaste konkurrenten Splashdown lyckades över förväntan. Jet Ski Riders vatten ser dessvärre väldigt plastigt ut och vattnets naturliga rörelsemönster ser verkligen orealistiskt ut. När vi kommer till vågorna så blir dock det hela betydligt roligare att prata om – de både känns och ser bra ut. Det viktigaste, enligt mig, är dock inte hur vattnet ser ut, utan hur det känns och det är på den här punkten som spelet går från okej till katastrofalt. Vattnet känns helt enkelt inte som vatten och ni som spelat Splashdown vet vad det är jag eftersträvar.

Spelet uppför sig också allmänt konstigt, ibland går det bra att ta en genväg över land men allt som oftast så räcker det med att nudda strandkanten för att föraren ska göra en saltomortal ner i vattnet. Den dåliga kollisionsprogrammereringen gör också att man ibland kan åka rakt igenom sina motspelare för att i andra stunder ramla av jetskin så fort man tittar på sin medtävlande.

I Splashdown var styrningen väldigt behaglig, i Jet Ski Riders känns det som om någon hällt klister på kontrollen. Alla fordon är tämligen trögstyrda och ibland måste man nästan stanna helt för att kunna komma runt en skarp kurva. Som alla liknande spel så kan man utföra en hel del trick också men de är betydligt svårare att utföra och känns inte alls lika roliga eller belönande som liknande spel utan känns mer som ett inslag som spelmakarna slängt dit för att ”det måste finnas”.

Jag blir inte klok på det här spelet – jag kan inte förstå varför det tillverkats, vilket programmeringsteam som kan ha brunnit för det här projektet i över ett år och inte heller vem som ska köpa det. Framför allt så börjar jag störa mig enormt på alla inspirationslösa racingspel. Varför är alla uppbyggda på exakt samma sätt? Varför finns det alltid en turnering där man låser upp alla banor, ett arcadläge, ett övningsläge och ett tvåspelarläge? Jag är bara så ofantligt trött på det.

Detta är ju dock inget större problem, om till exempel körkänslan är bra så är det ju ett bra spel i alla fall. Nu är dock inte så i Jet Ski Riders. Körkänslan är undermålig, grafiken tafflig och karaktärerna karaktärslösa. Det enda förmildrande draget är musiken som består av skön drum ´n´ bass från etiketten Moving Shadow. Om ni absolut vill ha ett vattenracingspel så råder jag er å det bestämdaste att ta en titt på Ataris Splashdown istället. Även om inte heller det är perfekt så är det bättre på i stort sett alla punkter. Vänta annars in Nintendos Gamecube och införskaffa Wave Race istället, för Jet Ski Riders är inte värt 600 kronor – de pengarna kan du ha betydligt roligare för.