5

Monsters Inc: skrämmarön

Text: Spoof

Om du är över 12 år så kan du antagligen sluta läsa nu, för det står ganska snabbt klart att spelet som baserar sig på Pixars senaste film är ett spel som framför allt riktar sig till de yngsta spelarna och att det är på helt på svenska understryker det.

Monsters Inc är ett plattforms spel i 3D-miljö, a la Mario 64. Du ska i vanlig ordning hoppa, studsa och samla föremål för att komma vidare i en tredimensionell värld. För att låsa upp världarna måste du erhålla olika sorters medaljer. Det gör du genom att samla silvermynt eller skrämma mekaniska barn, så kallade Nerver. Själva skrämmandet består av en serie knapptryckningar i olika kombinationer. Olika Nerver är olika svåra att skrämma och här kommer urslammet in i bilden. Ju mer urslam du samlar på dig desto bättre blir du på att skrämmas. För att kunna skrämma vettet ur de mest svårskrämda Nerverna behöver din urslams-mätare vara i topp. Urslam hittar du genom att samla på dig gröna eller röda urslams-burkar som ligger utspridda över världen.

Efter varje avklarad värld så belönas man med ett litet filmklipp från filmen, vilken kan vara kul, speciellt för de mindre – det fungerar som en extra morot till att klara av spelet.

Spelaren kan välja att spela med antingen Mike, den lilla gröna filuren med ett öga, eller Sully, det stora och håriga monstret. Det har inte någon större betydelse vem du väljer, de beter sig ganska snarlikt.

En smärre chock kom när jag fick se grafiken. Min första tanke var att det måste vara något fel, jag har av misstag fått tag på ett Playstation-spel, men så var det givetvis inte. Inte nog med det, skärmuppdateringen är instabil och med jämna mellanrum ramlar den ner under 20 sträcket – vilket är helt oacceptabelt. Efter att ha sett vad Naughty Dog kunde åstadkomma med Jak and Daxter och Playstation 2 så duger det här faktiskt inte.

Så kallade gamers kommer snabbt att avskräckas av spelets något barnsliga natur och enformiga upplägg, men för de yngsta spelarna, som kanske inte bryr sig om spelets många skönhetsfläckar, kan kanske detta spel vara ett alternativ – speciellt om de gillade filmen. Dock ska poängteras att det finns mycket mycket bättre spel för samma prislapp och det finns ingen egentlig anledning att köpa Monsters Inc.