8

Hi-Fi Rush

Hi-Fi Rush

En gång i tiden brukade utgivarna vänta in i det sista med att meddela spel de inte tror på och ofta råkade de glömma att skicka ut recensionsexemplar till media. Numera hör korta kampanjer till vardagen och när det gäller Hi-Fi Rush är den superkort. Meddelad och släppt samtidigt.

Oväntat
Spelet var som sagt oväntat och också oväntat bra. Man får snabbt en känsla av klassiska Jet-Set Radio, men i stället för rollerblades är musik huvudkaraktärens pryl. Han är en framtida rockstjärna, eller i alla fall så säger han det i spelets början. Det är då han går med på ett experiment som heter Armstrong, vilket är ett fyndigt namn för övrigt. Det är en robotuppgradering och är just en arm, som är stark… värsta Göteborgshumorn. När han vaknar upp efter operationen har han en robotarm och en mp3-spelare inbyggd i bröstet.

Andra musikspelet på kort tid
Det var inte länge sedan Metal Hellsinger dök upp och att spela i takt med musiken var något nytt. Nu kort efter kommer nästa spel med samma upplägg. En oväntad slump. Chai, som huvudkaraktären heter, får slå sig fram med sin robotgitarr som han har tillgång till. Gör han det rytmiskt går det extra bra. En bossfight med Nine Inch Nails, men om man vill strömma spelet och slippa copyright-problem kan man välja att ha egenkomponerad musik. Problemen av den tid vi lever i.

Snyggt
Spelet påminner om Jet-Set Radio och då det är ett av de mer ikoniska spelen när det gäller grafik och attityd är det minst sagt en bra sak. Spelupplägget bjuder på lite varierande perspektiv och varierar från tredjeperson till sidscrollande plattformsspel.

Allt som allt är Hi-Fi Rush lika oväntat som det är charmigt och det är ett spel som du inte bör missa. Speciellt om du har Xbox Game Pass, då är det en självklarhet.