7

Geometry Wars: Galaxies

Ett litet spel som blivit stort.

Geometry Wars gjorde sig ursprungligen känt som ett minispel inkluderat i spelet Project Gotham Racing 2 på Xbox. Det har sedan dess skapat sig ett betydligt större namn genom Xbox Live Arcade i en version med namnet Geometry War: Retro Evolved, vilken även är inkluderat i det här spelet.

Geometry Wars: Galaxies är i grund och botten väldigt likt Robotron, som i grund och botten är väldigt likt Asteroids, som i grund och botten är en av spelhistoriens största kultklassiker. Spelet utspelar sig på en väldigt begränsad spelyta där det går ut på att överleva så länge som möjligt genom att skjuta sönder inkommande fiender som dyker upp från alla håll. De flesta fiender man tar död på lämnar efter sig en lysande diod som man bör samla för att multiplicera sina poäng, man får även succesivt bättre eldkraft så länge man håller sig vid liv. Men samtidigt som dina fiender blir värda mer poäng och dina skott blir mer effektiva så blir dina fiender även betydligt fler, farligare och snabbare.

Den stora nyheten i denna version är att du styr ditt sikte genom att peka på skärmen med din Wii-mote samtidigt som du styr ditt skep med den analoga spaken. Detta känns lite snurrigt till en början men man vänjer sig snabbt och innan man vet ordet av så tänker man inte ens på vad man gör, man bara gör det. Den andra nyheten i denna Wii-version av Geometry Wars är alla olika banor och dess upplägg. Banorna är upplagda som planeter som tillhör galaxer i en ännu större spiralgalax. Alla planeter, eller banor, i spelet har poängsummor som måste uppnås för att man ska bli tilldelad en guld-, silver- eller bronsmedalj. Poängsumman för dessa medaljer avgörs i förhållande till storleken och formen och på varje banas spelyta, samt hur många liv och bomber man får börja med. Det finns en hel del banor i spelet och är man typen som gillar att utmana sig själv eller sina vänner på att samla poäng så är spelets livslängd minst sagt enorm. Till din hjälp får du även i denna version av Geometry Wars välja en av många olika små medhjälpare med diverse specialiteter. Dessa specialiserar sig på att bland annat försvara dig, hjälpa dig anfalla, samla in dioder åt dig eller sikta in sig på avlägsna fiender. Dessa medhjälpare går under spelets långa lopp upp i nivå och blir bättre på det dem gör, vilket gör det lättare att gå tillbaka till tidiga banor för att slå nya poängrekord eller för att kanske samla på sig en svårfångad guldmedalj.

Grafikstilen i Geometry Wars: Galaxies är minimalistisk, färgsprakande och ganska spektakulär. Personligen så faller den neonfyllda 80-tals miljön mig verkligen i smaken och den fungerar onekligen utmärkt i förrhållande till den okonstlade men hektiska spelkänslan. Musiken likaså. Fienderna i spelet kommer i form av olikfärgade linjer som bildar olika former. Dessa geometriska figurer har alla sitt egna rörelsemönster och deras starka färgkontraster och tydliga former gör att det blir lätt att snabbt förstå hur man hastigt kan ta kål på dem. Just denna blixtsnabba beslutförmåga är livsviktig när skärmen är praktiskt taget smockfull med diverse kuber och trianglar och vet du inte vilket håll du ska både skjuta och röra dig samtidigt så blir din speltid kort och din poängsumma låg. För att uppnå någon som helst framgång i spelet så krävs det blixtsnabba reflexer, coordinationsförmåga och en hel del nerver.

Geometry Wars: Galaxies är ett beroendeframkallande spel med riktigt skön retrokänsla när det gäller både grafikstil och spelbarhet. Det har ett simpelt men underhållande spelkoncept och för poängjägare så är utmaningen och livslängden på spelet näst intill oändlig. Men trots detta så är variationen något som tyvärr brister i längden eftersom spelets enkla upplägg lätt känns ganska repetetivt efter någon timmes frenetiskt skjutande. Men Geometry Wars: Galaxies är inte ett spel du sträckspelar över en helg och sen lägger på hyllan, det är ett spel du plockar fram då pch då för korta stunder av adrenalinpumpande retroaction.