6.5

Ghost Squad

Gillar du att skjuta på skärmen är det här ett helt okej spel till din Wii-samling.

Ghost Squad är ett skjutspel i klassisk arkadstil. Precis som i Virtua Cop och Time Crisis handlar det om att sikta på skärmen och skjuta ner sina motståndare så snabbt som möjligt. På tidigare konsoler har det krävts att man köper ett extra tillbehör i form av en ljuspistol för att spela spel som detta men tack vare Nintendo Wiis kontroller är detta inte längre nödvändigt. Även om det går alldeles utmärkt att spela med Wii Zappern om så önskas.

Handlingen i Ghost Squad är så fasansfullt dålig att jag bara kan anta att det är ett medvetet val från utvecklarna för att skapa någon form av komisk atmosfär. Trots att själva grundtemat med terrorister känns ytterst seriöst är både manus och röstskådespel totalt uruselt. Ett särskillt skrattretande försök till hjälp från en kamrat i spelet lyder ”The mines will explode when the time becomes 0”. Även miljöer och situationer som uppstår i spelet framstår ofta som humoristiska, så som när man finner sig i en båtjakt och det dyker upp minst 20 fiender från en normalstor motorbåt, och sedan 20 till på andra sidan båten.

Ghost Squad innehåller endast tre banor. Man kan skjuta sig trött uppe på ett kapat flygplan, inne i en djungel samt vid en stor villa. Som ett arkadspel man betalar 10 kronor för är det helt okej, men det känns väldigt snålt som ett modernt konsolspel med så extremt få nivåer. Som en liten tröst får man ett antal val under banornas gång, vilka avgör vilken väg man går. Det går även att öka dess svårighetgrad flera steg i takt med att man klarat dem. Man kan även låsa upp ett ganska stort antal nya vapen och kläder till sin karaktär.

Grafiken är inte direkt imponerande, men det flyter på i en bra takt och allt känns lagom funktionellt. Karaktärsdesignen och diverse menyer lämnar en hel del att önska men även här anar jag en viss humor som ligger gömd under den retrogroteska stilen. Musiken följer tätt i grafikens fotspår och fungerar till den grad att den inte förstör någonting. På det stora hela är Ghost Squad ett ytterst medelmåttigt spel när det kommer till det mesta. Spelets enda riktiga styrka ligger i själva spelkänslan som faktiskt är ganska bra. Det är ett konstant högt tempo och spelets tre banor har skilda miljöer, bossar och det finns ett förvånansvärt stort antal olika vägar att ta genom dem. Spelet går även att spela tillsammans med en kompis och det känns som att det endast är på det här sättet som spelet kommer till sin fulla rätt.

Det finns redan ett par spel i denna genre på Wii, men Ghost Squad är det enda som verkligen känns precis som de gamla arkadspelen brukade göra – på gott och ont. Det är ett väldigt kort spel, men det är underhållande så länge det varar och är klart värt ett par omspelningar – i alla fall om du har en kompis att spela med. Glöm för guds skull bara inte att stänga av det synbara siktet från skärmen, annars kan du lika gärna spela det hela med en handkontroll, och då försvinner egentligen hela poängen med spelet.