5

Full Auto 2: Battlelines

Full Auto 2 är inte bra på Sony PSP heller…

I framtiden har NSA skapat en jättelik väderdator – Sage – för att få bukt med naturkatastrofer. Med tiden blev den såklart megalomanisk och började styra hela mänskligheten. Ett gäng datanördar valde att göra uppror och kom på den geniala planen att skapa massa katastrofer bortom Sages förmåga att förutsäga dem och därmed förvirra monsterdatorn. Det vettigaste sättet att göra det var förstås att köra runt i kraftigt beväpnade bilar och skjuta sönder allt som rör sig. Men med tiden började brutaliteten ta ut sin rätt och hela motståndsrörelsen devolverade till ett gäng blodtörstiga dårar utan andra ambitioner än att visa vem som var starkast.

Men i nutiden spelar jag Full Auto 2 och det är ungefär som ovan. Ganska hemskt, med andra ord. Enda anledningen till att det inte ganska fort blir tröttsamt att bara köra runt och skjuta sönder saker är att det är tråkigt redan från början. Spelet ser väl ganska skapligt ut för att vara till PSP och fartkänslan är riktigt bra men där tar spelets goda sidor slut. Styrningen pendlar mellan godkänd och väldigt långt ifrån godkänd medan bandesignen nästan uteslutande är trist. Särskilt irriterande är att minsta lilla hinder ibland kan sätta stopp för bilen med tidsödande backövningar som påföljd. Det är nästan så att de borde ha kallat spelet för Full Stop istället för Full Auto.

Spelet ligger inte och i nosar i det riktiga bottenträsket eftersom mycket av det trots allt är ganska kapabelt utfört men det finns inte mycket gott att säga om det heller. Segas djärva framtidsvision kommer aldrig högre än ettans växel.