7

Fresh Start

Fresh Start

Efter det välgjorda och märkligt beroendeframkallande Powerwash Simulator kommer nu Fresh Start som tar konceptet med att spruta vatten och rengöra och gör någonting lite annorlunda med det.

Rengör och återvinn
Att högtryckstvättande i spelform kan vara underhållande visade Powerwash Simulator. Fresh Start är ett spel där man tar sig an nedskräpade miljöer i syfte att göra fint och hjälpa världens djur. Spelet spelas i förstapersonsvy och till sitt förfogande har man en kombinerad vattenspruta och skräpuppsugare.

Spelaren reser runt mellan olika områden världen över och ägnar sig åt att spruta vatten på smutshögar tills de försvinner och skräp frigörs. Skräpet suger man sedan upp och springer med till en av de små återvinningsstationer som finns på varje bana.

På banorna finns även några andra uppgifter som ska utföras, till exempel att samla plankor för att återställa en byggnad eller förse något djur med någon viss pryl. Det finns också diverse utrustning och uppgraderingar att köpa för att snabba på rengörandet. Till viss del påminner spelet om Slime Rancher men simplare och fokuserat på rengöring. Det är inte olikt det mindre kända Island Saver heller.

Fresh Start är inget avancerat spel. Det finns inte mycket till handling, det är inte särskilt varierat och grafiskt är det inget mästerverk. Samtidigt behöver inte dessa punkter vara till spelets nackdel. För Fresh Start lyckas väldigt bra med det jag tror var avsikten: att vara trevligt, gulligt och avslappnande. I alla fall jag uppskattar detta och även om det inte är lika tekniskt välpolerat som Powerwash Simulator är beroendeframkallandenivån och mysfaktorn höga.