7

Dead or Alive 4

Dead or Alive är tillbaka och är snyggare än någonsin när det dyker upp på Xbox 360.
Dead or Alive-serien är nog mest känd för dess storbystade och deltidsvolleybollspelande damer, men serien är även känd för Ninja Gaiden-stjärnan Ryu Hayabusas första framträdande. Att det sedan är en väldigt kompetent spelserie helt på egna ben är det självklart också många som insett.

Dead or Alive 4 verkar vara ett ganska okomplicerat fightspel vid första anblick. Man får välja bland flera olika karaktärer som alla har sin egen kampsortsstil så som Tae Kwon Do, Karate eller Wrestling. När man valt typ av fighter finns två utstyrslar, sedan är det bara att peppra på knapparna för att mosa sin motståndare och vinna matchen. Under den lättsamma ytan finns ett fightspel med mer djup än någon av de tidigare delarna i serien.

Seriens välkända counterattacker är tillbaka även denna gång men har blivit lite svårare att utföra men är lite mer effektiva som morot att trilskas med dem. Spelet känns i helhet lite mer likt Virtua Fighter än Tekken, men om det är positivt eller negativt är ju en smaksak. Spelet är ganska snabbt avklarat i det grundläggande Story-läget och innehåller förvånansvärt lite handling för att berättiga sin titel. När man klarar spelet låses det upp nya kläder till karaktären och man blir även belönad med en mycket välgjord – men ganska kort – dataanimerad slutsekvens.

Dead or Alive 4 innehåller även flera hemliga karaktärer som man kan låsa upp. Den mest omtalade av dessa är tagen ur miljonsäljande spelet Halo och är en kvinnlig Spartan-karaktär med namnet Spartan-458.

Grafiken i Dead or Alive 4 är väldigt snygg, men karaktärerna ser tyvärr ibland lite småplastiga ut. Det snyggaste med spelet är de stora, varierade och interaktiva miljöerna. Man får bland annat besöka en marknad, en ninja dojo, ett hustak, ett safarilandskap, en gata i Las Vegas och en förhistorisk oas med tillhörande dinosaurier. En cool grej är att det på vissa banor rullar förbi en textremsa i bakgrunden med den text du skrivit in till ditt Xbox Live-konto, så för mig blev det texten www.hype.se, vilket gjorde mig väldigt förvånad första gången det hände.

En av de största anledningarna att köpa Dead or Alive 4 är den väldigt genomarbetade och välgjorda Xbox Live-delen där man kan spela mot andra DOA4-ägare över hela världen både snabbt och enkelt. Det här kräver givetvis att du har ett Xbox Live-konto.

Dead or Alive 3 var ett av de första spelen till Xbox och satte en hög standard inom genren när de gäller både utseende och innehåll och Dead or Alive 4 gör precis samma sak på Xbox 360. Det är snyggt, snabbt, djupt och roligt. Om du gillar serien eller genren så är det definitivt ett bra köp.