8.5

Call of Duty Modern Warfare

Call of Duty Modern Warfare

Activision ökar trycket med Modern Warfare och spelarna flockas världen över.

Kioskvältare redan efter tre dagar
Call of Duty är en av världen största spelserier och varje gång det släpps ett spel är det ett event världen över. Ingen skillnad med Modern Warfare, det är till och med det bästa säljande Call of Duty-spelet på dagens konsoler hittills. Det såldes Modern Warfare för över 600 miljoner Dollar under spelets första tre dagar. Jag kommer ihåg när skrivbordskrigarna skulle bojkotta alla Call of Duty-spel efter turbulensen på Infinity Ward, vilket gång på gång visar sig vara het luft bland tillfälligt engagerade spelare. Gäller att konstant vara arg på något nu för tiden.

Spelet innan Modern Warfare, det vill säga Black Ops 4, hade ingen kampanj och i alla fall jag saknade det enormt. Jag har alltid gillat att spela kampanjerna, både för att de är bra och för att jag mest blir eliminerad på diverse förödmjukande sätt online. Det gjorde att jag inte spenderade så värt mycket tid med Black Ops 4, bara några vändor sittande i ett badrum eller annat i Battle Royal-läget.

Handlingen är tillbaka
Glädjande, efter massor av timmars nedladdning, kan kampanjen startas. Direkt känner jag igen Barry Sloane från tv-serien Longmire, som blir min kamrat spelet igenom. Han är också den enda som jag känner igen. Kärngruppen av soldater och andra som man tar med sig längs vägen har alla en del av handlingen. Vår grupp får färdas lite här och där, både i platser och i olika tidsepoker.

Total kontroll
Med en massa Call of Duty-spel i resumén sitter kontrollen omedelbart och man hamnar i hetluften direkt. Allt flyter på och känslan av att man är hemma infinner sig. Hemma i kampanjläget och att man strider på den goda sida mot allt elände som kastas mot en. Att ladda om, byta vapen och använda sig av ljusgranater för att ta sig fram, allt är smidigt som sjutton. Även om jag biter i gräset på grund av dumdristiga attacker känner jag mig i full kontroll.

Upplevelsen är där
Kampanjen är bara en del av spelet, men det är min favoritdel. Den gick relativt snabbt att spela sig igenom och det är självklart lite tråkigt, men det är en upplevelse som jag uppskattat från början till slut. Att spela online finns där och det är kul på alla sätt, men om man har min kompetens slutar spelet efter kampanjläget. Det finns ett co-op-läge som kommer att spelas så snart de jag brukar spela med kan ta en paus från att spela online – de dör mindre än jag där ute.