Pokémon Sword
8

Pokémon Sword

Pokémons popularitet kommer och går via ett antal olika spel. Grundstenen är den samma, men genomförandet har förändrats och justerats längs vägen. Pokémon Go blev snabbt spelet som alla spelade och även om det inte är lika populärt längre, så är det nog spelet som de flesta numera refererar till som Pokémon. Nu har tiden kommit för Nintendo Switch för att få två versioner av Pokémon och vi har spelat Pokémon Sword. Det finns även ett Pokémon Shield.

Pokémon Sword bjuder på en mer öppen värld-upplevelse och de Pokémons man möter större än de man är van med. Man blir heller inte överraskad av en plötslig fight, utan man ser de Pokémons man kan försöka fånga in. Det här är bra för man kan sålla lite bättre, men å andra sidan ser man någon man inte har dyker man snabbt på den och tappar tråden lite över vad man tänkte göra i första läget.

Har man spelat andra Pokémon-spel är det inga konstigheter. Man väljer sin Pokémon när man börjar spela, ger sig ut på äventyr för att hitta fler Pokémons, utveckla sina favoriter och ta sig an andra Pokémon-tränare.

Det turbaserade systemet vid konfrontationer är enkelt i grunden, men det håller en engagerad som vanligt. Lika kul att vinna en tuff fight som det är surt att förlora en. Ett antal gånger i diverse Pokémon-spel har jag tyckt att det blivit enformigt, men suget att spela kommer snabbt igen.

Pokémon Sword är ett bra spel som bygger vidare på succéformulan som rullat länge nu. Switch-ägare som gillar Pokémon kommer inte att bli besvikna.