8.5

Bang-On Balls: Chronicles

Bang-On Balls: Chronicles

Vad sägs om ett humoristiskt 3D-plattformsspel som bjuder på härligt hoppande, massor att upptäcka och stora mängder kaos? Bang-On Balls: Chronicles är här.

Bang-On Balls: Chronicles är ett ambitiöst och galet 3D-plattformsspel där man spelar som en boll i en värld befolkad av bollar. Spelet inleds i en filmstudio som fungerar som en sorts hubbvärld. Härifrån kan man hoppa in någon av spelets fyra spelvärldar. Den första banan utspelar sig under vikingatiden där vikingabollar är i full färd med att invadera de brittiska öarna, sedan finns en bana med kalla kriget- och rymdtema, en i piratmiljö och en med japanskt tema. En vilda västern-bana är på gång också men är inte släppt ännu.

Varje bana består av en stor, öppen spelvärld med några mål som ska uppfyllas, som att på första banan förstöra några vikingaskepp, samt bossfighter. Rent teoretiskt kan man klara en bana ganska snabbt, men i praktiken kommer man att spendera mycket tid innan man väljer att ta sig an slutbossen. Det finns nämligen hur mycket som helst att upptäcka och göra på varje bana – här finns skatter, vapen, utstyrslar, kluriga pussel och hemligheter att sysselsätta sig med i timmar.

Att hitta och samla grejer känns igen från andra 3D-plattformare och även kontrollmässigt bjuder inte Bang-On Balls på några större överraskningar – man hoppar, dashar och rullar. Fienderna består av bollar i olika storlekar och styrka och besegras genom att man dashar eller hoppar på dem. Grunden känns alltså igen från klassiska plattformsspel men få spel kombinerar så stora banor med en sådan mängd innehåll, så snygg grafik och så tokig humor. Bara en sån sak som att det finns en särskild pruttknapp och att alla achievements i spelet fås genom att prutta på olika ställen! Sen är nästan allt på banorna som inte är större byggnader förstörbart och att rulla runt och krossa saker är ett nöje bara det. Det finns också flerspelarfunktioner där man enkelt kan spela på delad skärm eller online tillsammans med vänner. Kort sagt har man tagit 3D-plattformskonceptet och gjort någonting fräscht – och kaotiskt, på ett bra sätt – med det.

Det enda jag kan anmärka på är fienderna. Precis som det finns skatter och hemligheter överallt finns det fiender överallt. De är inte svåra att besegra, men ibland önskar man att de vore färre när man bara vill hoppa runt och upptäcka saker i egen takt, vilket man gärna vill göra på grund av de fantastiska banorna. Handlingen är inte mycket att hänga i granen heller men det är inte hela världen i ett spel som detta. En väldigt bra 3D-plattformare som bjuder på massor av kul.