8.5

Lil Gator Game

Lil Gator Game

En stor trend i spelvärlden de senaste åren är vad som på engelska kallas ”wholesome gaming” eller ”cozy core”, med vilket avses allehanda mysiga spel utan stress och våld. Lil Gator Game, som beskrivs som ett ”no-pressure adventure game”, är definitivt ett sådant spel. Man spelar som en ung alligator i en värld befolkad av antropomorfa djur. Storasystern har inte längre tid att leka så den lilla alligatorn bestämmer sig för att tillsammans med kompisarna styra upp ett stort äventyr och bygga ett stort slott på en ö för att locka in henne i leken.

Detta mynnar ut i vad som kan kategoriseras som ett 3D-plattformsspel med äventyrsinslag och med fokus på utforskning i en öppen spelvärld. Målet är att få de djur som finns utspridda på den bergiga ön att ansluta sig till ens lek och slottsbygge. Man klättrar och hoppar omkring och stöter på vänner och blivande vänner som vill att man ska göra något åt dem eller som man behöver prata med. Det finns uppgraderingar som tillåter en att klättra längre och en mängd kosmetiska utstyrslar och vapen; dessa vapen används dock inte mot fiender då sådana inte finns i spelet, utan mot kartongbitar med monster som ritats på dem som ger en pengar att köpa grejer för.

Spelet ger ett barnsligt första intryck, men lekfullt är ett bättre ord. Det finns en tanke bakom den färgglada, lekfulla ytan och ett fint budskap om barndomstidens lek, frihet, fantasi och vänskap. Grafiskt är spelet oväntat snyggt och mjukt i rörelse, kontrollerna är finemang och det är ett nöje att klättra och utforska öns alla skrymslen, vrår och bergstoppar. Det enda man kan anmärka på är petitesser som att spelets ”draw distance” – vad heter det på svenska? – kanske är något kort.

Ett väldigt välgjort och genomarbetat spel som bjuder på mys och äventyr i en lekfull förpackning.