7.5

Army of Two

Amerikansk action utvecklad i Kanada. Replikerna nästan lika dräpande som kulorna som flyger åt alla håll.

De som gillar spel har sett videos från Army of Two där dialogen varit vass och actionsekvenserna avlöst varandra. Spelets omslag osar hårdhet och att det här handlar om en riktig actiontitel går inte att missa.

Upplägget är att det finns privata arméstyrkor, vilka inte uppskattas av alla. De två legosoldaterna Elliot Salem och Tyson Rios är spelets huvudrollsinnehavare. De skyr inte en fight och längs vägen snackas det ofta med amerikanska one-liners. Lite väl amerikanskt kommer nog många att säga, men jag tycker att det till största del bara är kul. Det känns rätt bekvämt med lite arrogant och tanklös action.

Spelets två karaktärer samarbetar för att nå målet på varje uppdrag. Det gör de genom att cirkulera fienden och attackera från olika håll. För att fånga uppmärksamheten till den ena karaktären kan man få något som kallas aggro genom att skjuta en hel del. Denna aggro gör att ena karaktären blinkar rött, så man vet att man har aggro, och då snor denne åt sig fiendens blickar. Det gör i sin tur att man kan manövrera sig – nästan – osynlig för fienden.

Det är ett konstant skjutande och för pengarna som man tjänar in kan man sedan köpa fler vapen, uppgradera dessa och sin utrustning. Jag gillar att man kan byta masker, även om det inte gör någon skillnad i spelet blir det ju fan så mycket roligare med en clownlik mask. Skulle man trots alla dessa uppgraderingar och maskbyten få lite bly i sig, då kan ens kollega släpa en bakom ett skydd och utföra första hjälpen. Den gör en helrenovering av karaktären och man blir som en ny soldat.

Spelets upplägg är att samarbeta, vare sig det är med hjälp av en datorspelare, split screen eller via Xbox Live. Att spela själv fungerar bra, speciellt som datorspelaren är den lite lugnare – i alla fall i mitt fall. Han får släpa mig bakom ett skydd för återupplivning mycket oftare än tvärt om, vilket beror på att jag rusar in i allehanda eldstrider utan att blinka. Spelar man två, oavsett om det är via split screen eller Xbox Live, då gäller det att tänka lite mer. Är man två stycken som bara kutar i blindo blir resultatet därefter.

Grafiskt är det snyggt och det smäller konstant runt om en. Taktikelementet är bra och att man kan slänga sig till skydd gillar jag. Man glider in i skyddet, like en baseballspelare som glider till nästa bas. Man kunde lika gärna rullat eller något annat, men jag gillar glidandet då det faktiskt låter soldaten ha koll på vad som händer i omgivningen – i alla fall på riktigt.

Army of Two är ren adrenalinaction som funkar lika bra ensam eller med en kompis. Det går ganska snabbt att ta sig igenom spelet och återspelarvärdet är inte det högsta. Det är lite som en Jean Claude van Damme-video, man vet vad man får. Är du sugen på action? Då är Army of Two ett bra köp.