6

Adore

Adore

Adore är ett actionspel med roguelikeinslag sett ovanifrån där man samlar varelser som hjälper en att slåss mot andra varelser.

Någon beskrev spelet som en blandning av Diablo och Pokemon och det är en beskrivning som ger en hyfsad bild av vad man har att göra med.

My name is Lukha
I Adore spelar man som ynglingen Lukha. Handlingen går ut på att man ska rädda den fantasy-värld allt utspelar sig i från en förbannelse och stoppa diverse varelser. Handlingen är måhända varken originell eller engagerande, men däremot har spelet ett intressant stridssystem där man har hjälp av upp till fyra varelser åt gången. Med A-, B-, X- och Y-knapparna frammanar och återkallar man varelser som själv börjar slåss mot fiender i närheten. Genom att hålla en knapp nedtryckt kan man också styra aktuell varelse kopplad till den knappen. Man slåss alltså inte själv och ens hälsa är kopplad till varelsernas. Skulle man dö hamnar man i spelets hubbvärld där man kan byta varelser, shoppa och uppgradera för att sedan hoppa tillbaka och fortsätta stridandet och utforskandet.

Spelet har en intressant premiss, det finns en hyfsad mängd grejer och varelser att samla samt uppgradera. Men det lyfter aldrig riktigt, även om det heller inte är dåligt. Banorna är ganska små och lika varandra och striderna blir snart repetitiva. Grafik och design är bra medan ljudet, i alla fall musiken, kunde vara bättre. Det handlar ju om tycke och smak men i alla fall jag upplevde att den lugna gitarr- och pianomusiken inte passade in. Det hade också kunnat göras mer för att man som spelare ska känna anknytning till varelserna; kanske fler sätt att ta hand om dem i hubbvärlden.

Avslutningsvis är spelet mer intressant än vad det är bra. En okej blandning av actionspel och varelsesamlande som dock inte når de riktigt höga höjderna.