Visste du att...

Vi testar Sony WH-1000X M3

Sony WH-1000X M3

Brusreducerande hörlurar är verkligen en sak i tiden och man ser det överallt numera.

Sonys värsting
Vi har testat ett antal brusreducerande hörlurar och om man bortser från det man är ute efter när man köper just brusreducerande hörlurar, det vill säga brusreduceringen, så har alla varit bra. Det som är skillnaden är hur bra de avskärmar ljud och det går hand i hand med prislappen. Dyrare lurar har varit bättre kort och gott och WH-1000X M3 tillhör de dyrare på marknaden, vilket då enligt den matematiken bör innebära att de är bland de bästa.

Sköna att använda
Om man börjar med passformen så är de bekväma, men de kanske sitter lite lösare än andra liknande lurar. Det händer när jag böjer mig att de lyfts upp och släpper in yttre ljud. Att de sitter lösare, vilket kan bero på testexemplaret eventuellt, är att man å andra sidan inte störs av dem vid längre användning. Vi brukar testa brusreducerande lurar vid långa flyg, men tyvärr blev det tilltänkta flyget avbokat då resor till Asien är inte är att rekommendera för tillfället. Det innebär tyvärr att lurarna inte används i de relativt – för oss – vanliga 10-timmarstesten.

Funktioner
De har en tryckkänslig panel på utsidan där man kan höja volymen, byta låtar och svara på samtal bland annat. Den är lite krånglig initialt, men man vänjer sig snabbt. Det sägs att den inte funkar superbra när det är minusgrader ute, vilket är en annan sak vi inte kunde testa på grund av att det varit relativt varmt ute. Problemet ska vara att kylan gör att lurarna registrerar tryckningar som inte är gjorda och det blir lite som att låta en treåring sköta fjärrkontrollen till tv:n. Så att varnande finger för detta till alla som bor i trakter där snön är vit och inte avgassmutsig.

Batteri
Här kan man få ut 30 timmar kan man läsa sig till och batteriet har inte tagit slut någon gång under testen, så det kan nog stämma. Om man inte kör med trådlös uppkoppling kan man kräma ut åtta timmar till sägs det.

Varför ska man köra trådat kan någon undra och svaret är ganska enkelt att även om lurarna klarar många timmar så är det inte alls säkert att enheten som man använder dem med gör det. I mitt fall så klarar inte min laptop mer än 8-10 timmar och det är kortare än de flesta av mina flyg, skulle jag använda bluetooth skulle jag tappa ett par timmar eller mer – och det skulle göra resan outhärdlig. Varför laddar du inte laptopen på flyget? För att det inte går då de har för lite kräm i uttagen för dagens modernare datorer, inte ens min Dell XPS går att ladda.

På tal om sladden som följer med om man väljer att köra utan bluetooth. Den är värdelös. Den påminner om de sladdar man fick med till headset för 15 år sedan till sin Nokia. Plastig och så snart den kommer i kontakt med kyla blir den mer som en ståltråd än något annat. Det gör att den är enormt besvärlig att ha att göra med. Kanske är det så att Sony inte har köpare i nordligare breddgrader på sin radar? Som tur är kan man byta ut den för en liten peng, men för prislappen är det faktiskt underkänt på den detaljen.

Brusreducering
Så till det som är det viktigaste av allt; Brusreduceringen. Här finns faktiskt inget att klaga på, lurarna avskärmar alla typer av ljud man inte vill höra. På flyg gör de sig bäst då man slipper det konstanta brummandet och kan komma fram mycket piggare än man gör utan lurar. Det blev en del åkande på bussar och i Stockholms tunnelbana också. Även där slipper man allehanda ljud och man åker runt i sin egen bubbla. En smart sak är att man kan lägga sin handflata över högra kåpan och då aktiveras mikrofonerna och man hör sin omgivning mycket tydligt. Den funktionen är bra när till exempel flygkaptenen meddelar att det är turbulens eller att man ska landa inom en snar framtid. Eller när SL ska berätta varför tåget inte åker.

Precis som vi spådde tidigare så skulle de vara bra baserat på prislappen och den är rätt saftig. Vi har provat hörlurar som kostar från 700 kronor och uppåt. Här är prislappen – i dagsläget – runt 3500 kronor. De är inte lättköpta så att säga. Och det är här man får värdera om man vill ha en lur som gör allt som den här gör, men inte dämpar omgivningen lika bra eller om man vill avskärma världen och tömma bankkontot.

Skyddsväska
I och med att lurarna är dyra så kan man förvänta sig att det följer med ett bra skydd när man inte använder dem. Det gör det, även om det är lite trångt. Perfekt passform skulle någon annan säga och de ska ju inte ligga och skvalpa runt i väskan heller. Använder man dem dagligen till jobbet och annat kanske inte väskan är så värst relevant, men om man har dem primärt vid flygresor och annat är det skönt att kunna ha dem i säkert förvar då man tvingas packa om vid säkerhetskontrollen och så vidare.

Slutsatsen
Allt som allt är WH-1000X M3 ett fruktansvärt namn på en produkt, men om man bortser från namnet och den gräsliga sladden för trådat lyssnande är WH-1000X M3 enormt bra. De tillhör det absoluta toppskicket av brusreducerande hörlurar vi testat och vi kan rekommendera dem alla dagar i veckan.

Lämna ett svar