Visste du att...

Jättelik laptop från Alienware meddelad

area 51m alienware

Alienware släpper ny släpbar dator

Trenden är att göra mindre och mindre speldatorer, vilket även Alienware gjort med sin m15-dator. De har dock gjort precis tvärt om med Area-51m och spelar som det vore 2010 igen.

Area-51m – ny släpbar dator
Alienware var länge kända för sina jättestora laptops som man allt som oftast inte fick in i en normal ryggsäck när man skulle ut och resa. Fick man med sig datorn var det nästan ett träningspass varje gång man var på resande fot. Det här vet jag från egen erfarenhet och ett år reste jag och en kollega med sex Alienware-datorer som handbagage…

Nu kommer alltså Area-51m från Alienware och det är helt emot trenden med små laptops med en vikt på 3,9 kilo. Det är dock mindre än vad en mindre Alienware vägde bara för fem år sedan.

Det som Alienware erbjuder är en laptop som ska matcha en stationär speldator och där man med enkelhet – hmmm, tänker jag med tummen mitt i handen – ska kunna uppgradera när helst det behövs. Det här gäller inte bara minne och hårddisk, utan även grafikkort och processor. Area-51m har ett klassiskt Alienware-tangentbord för de som saknar dem på de slimmade varianterna.

Ny 17-tummare
Redan förra året släpptes 15m som var en – för att vara Alienware – enormt slimmad dator. Den har fått lite kritik för att den ser lite plastig ut, men förefaller vara kompetent. Vi har bara känt på den som hastigast och konstaterade att de bytt ut tangentbordet som vi verkligen gillade från de 15 R4 med fler datorer. Tangentbord lär man sig hantera och det kan man förmodligen överleva. Nu kommer i alla fall en slimmad 17-tummare också som heter 17m.

Lämna ett svar