Tankar om elbilar
Elbilar har väl inte tankar, men jag har lite tankar om dem. Det här kunde väl i ärlighetens namn börjat bättre.
Dyra
Elbilar är dyrare än så kallade vanliga bilar och det beror på batterierna brukar förklaringen vara. En sak som jag frågar mig och som jag aldrig läser något om är om motorerna i vanliga bilar är gratis? Prisbilden börjar nästan alltid ovanför priset för liknande vanlig bil. Om man tar bort en massa saker på en bensindriven bil borde den ju bli billigare att tillverka och då bord inte prisskillnaden bli så stor som den är i dagsläget? Eller är jag helt ute och cyklar?
Hyrbid
Lägger man dit ett extra batteri på en vanlig bil blir den snabbt enormt mycket dyrare, trots att batteriet inte tar en många mil och dessutom saknar allt som har med snabbladdning att göra. Det är också en lustig kombination i mina ögon.
Räckvidd
Varför ska det alltid vara maxlängd på batterierna? De flesta kör nog inte mer än ett par mil per dag, men låt oss säga att man kör 10 mil per dag, behöver man då ha ett batteri som räcker 45 mil? De flesta som har en elbil laddar nog hemma eller på jobbet, så då bör man kunna ladda varje dag utan problem. Varför då lägga ner de gruvliga summorna på ett stort batteri om det inte behövs?
Priset i butik
Det verkar som de flesta som köper en elbil ser pengarna man får tillbaka av staten som rabatt på bilen och helt enkelt skippar att pruta i butiken. Finns nog ingen, eller i alla fall få, som inte prutar häcken av sig hos bilhandlare. Bilhandlarna har samma, eller kanske till och med bättre, avanser på elbilar och man bör kunna pruta minst lika mycket som på en vanlig bil. Att de tjänar bättre på elbilar är en gissning, men det känns som att priserna är väl tilltagna i dagsläget för ingen har kommit in och rört om i grytan.
Ambassadörer
Jag vet nog ingen som har lika många ambassadörer som elbilarna, det predikas ofta om hur bra de är och det är oftast Tesla-ägare som pratar högst. Med sån stor skara fanboys behöver inte tillverkarna sänka priserna till den stora massan är kunden. Sen hävdar ju många att om den stora massan köper elbil kommer vi inte att klara av det, men det är en annan femma.