6

World Series of Poker: Tournament of Champions 2007 Edition

Vill du spela poker med världseliten på kända pokerhak, då är det här ett spel för dig.

World Series of Poker Tournament of Champions 2007 Edition. Hallå, någon måtta får det väl vara på lång titel? Det är i alla fall namnet på Activisions senaste pokerspel.

Som man alltid kan konstatera när det gäller pokerspel på tv-spel så saknas den viktigaste ingrediensen – pengarna. När man spelar poker är det pengarna som står för spänningen, att man kan vinna och att man kan förlora. Utan att förlusten svider är det mycket lättare att satsa allt man har. Givetvis finns lite spärrar för det då man förlorar sin fiktiva spelsumma, men det är inte som att behöva sälja sin bil för att kunna betala sin pokerskuld direkt. Även om det nu aldrig hänt mig, men jag har sett det på bio,

För att krydda tillvaron utan pengarna har en massa pokerproffs lagts till, däribland filmstjärnan Jennifer Tilly som blivit en inbiten pokerspelare med stora framgångar. Utöver kända spelare har det även adderats kända platser att spela på. Dessa två inslag är förmodligen jätteattraktiva för initierade, men för en vanlig spelare som mig själv gör det ingen nytta alls. Jag känner inte ingen platserna och inte någon av de rätt bleka personligheterna – förutom Tilly. Och hon är inte så känd heller å andra sidan.

Spelupplägget är bra när det gäller kortvisning och hur korten delas ut med mera. Det är lite som på riktigt, inte bara kort på att en platt yta eller i någon lite sned 3D-vinkel. Nu gör det här lite för själva spelandet, men presentation är viktigt. Spelandet är som alltid lite begränsat när det handlar om datormotståndare. Man kan läsa av datorspelarna rätt bra, i alla fall allt som oftast. Spelarpoängen är fördelade bra, man kan få poäng för rätt små saker och det varvas med att ta hem olika titlar.

Jag tycker personligen att WSOP är ett bättre spel än det som finns på Xbox Live, men å andra sidan fick man det gratis de första 48 timmarna och sedan är det billigare om man nu ska köpa det. Spelandet är i stort sett det samma, det är presentationen som skiljer sig lite. Men nu är det inte bara spelen som Xbox 360 erbjuder som är konkurrenter, utan i princip varje pokersida i hela världen. Där finns gratisspel och man kan å andra sidan välja att spela med små belopp och få ut minst lika mycket underhållning med summan som spelet kostar. Men självklart, vill du spela poker med Jennifer Tilly och göra det på kända platser – då är det är här spelet för dig.