7

NHL 2K7

Gillar du hockey är chansen stor att du kommer att uppskatta NHL 2K7.

2K Sports hockeyspel NHL 2K7 är den mindre av det två NHL-titlarna, men inte ett sämre alternativ – utan ett annorlunda. Man kan jämföra det med fotbollsspelen Fifa och Pro Evolution Soccer, två bra spel som tilltalar olika typer av spelare.

Till att börja med har spelet allt man kan önska sig av ett hockeyspel som kretsar kring den amerikanska ligan – spelarna, lagen och vad man nu kan tänka sig. Inställningsmöjligheter finns det massor av, men det har jag aldrig personligen uppskattat. Jag tyckte det var bättre när alla spelade på samma sätt och man slapp alla diskussioner om vilka inställningar som ska användas. Och ännu värre, gnället över att ”jag förlorade bara för att jag inte är van att spela med den hastigheten och så brukar jag ha bla bla bla”.

Electronic Arts satsade med NHL 07 på en ny typ av kontroll för att ta spelet till en ny nivå, vilket fick ett väldigt delat mottagande. I NHL2K7 kör de på det gamla beprövade kontrollkonceptet och det är inget fel med det. Lite sköna animationer har slängts in och jag är en stor fan av bakom-ryggen-skottet. När spelaren åker åt höger, vrider denne sig åt vänster för att skjuta en kort backhand bakom ryggen. Lika realistiskt som snyggt faktiskt. Tummen upp för denna rörelse.

Lite mer old school-inslag hittar man i slagskott som krossar plexiglaset bakom målvakten och hur skönt är det inte att tackla någon över sargen och in i spelarbåset. Små saker som detta höjer spelandet, men det känner vi alla till.

Som jag inledde recensionen med handlar det här om ett aktivt val av spelaren, precis som i mycket kända Fifa och Pro Evolution Soccer. Antingen så gillar man det polerade NHL 07 eller så är det lite mer råa NHL 2K7 som faller i smaken. Båda är bra hockeyspel och det är svårt att säga att den ena är det klockrena köpet. Det är kort och gott upp till spelaren att göra det slutgiltiga valet.