5

World Destruction League War Jetz

It’s a piece of dynga.

World Destruction League War Jetz är ännu ett spel från 3DO, skaparna av Thunder Tanks och alla Army Men-spelen.

Det är i grund Thunder Tanks fast i luften med flygande pansar vagnar ungefär. Om det här låter tilltalande för er så är ni inte som mig. För luftstrider handlar om hög hastighet, kontroll och teknik – något som ingen pansarvagn kan ha. Med andra ord är kontrollen i War Jetz seg, stel, tråkig och orealistisk.

Flygplanens fysik är inte en hundradel så bra som den i Aerowings (Det har Neon räknat ut med miniräknare, så den siffran stämmer/Red). Ljudet och musiken är även den kraftigt oinspirerad. Grafiken är nog bland det bästa med spelet, men den är ändå inget att hänga i julgranen. Den är skarp och medelmåttigt detaljerad. Synfältet är stort och de så kallade ”slowdowns”, när skärmen börjar rycka för att processorn får för mycket jobb, är få även, detta fast än fienderna är många och explosionerna stora.

Det finns ett stort antal flygande pansarvagnar att få kontroll över och banorna är många. På varje bana får man olika uppdrag för att öka variationen, vilket misslyckas då det i grunden bygger på att så gott som spränga allt och alla. Om man tycker om sånt så kan det faktiskt vara ganska så kul att åka omkring och skjuta sönder saker. Dock är väl det långsiktiga värdet, efter man har skjutit på allt som finns i fem minuter och tröttnat, inte det bästa.

War Jetz är en uppföljare på WDL Thunder Tanks, som Fragzone Console belönat, om man kan kalla det så, med betyget en FZ-logo. Jag har inte spelat det, så jag är inte säker på om det här spelet är bättre eller sämre, men dåligt är det i alla fall.