6.5

City Crisis

112. Vad gäller saken? – det brinner!!!

Nu har du chansen att bli en flygande brandsoldat. I City Crisis är du en orädd helikopterpilot som inte skyr några som helst medel för att rädda människor från brinnande hus med mera. Det är i och för sig bara en del av spelet, man ska även jaga bovar med sin helikopter.

City Crisis är ett spel som man gärna vill gilla. Det är lite mer verkliga hjälteuppdrag, sådana som man ser amerikanska ordningsmän göra på tv. Man styr sin helikopter runt i en stor stad, tänk New York, och det blir en hel del slalom mellan skyskraporna. Någonstans ute i skyskrapsdjungeln har en brand startat och människor är i fara och spelaren måste ta sig till platsen så snabbt som möjligt – annars kan människorna kilat vidare och byggnaden brunnit ner till grunden.

Väl framme vid den brinnande byggnaden måste man snabbt skaffa sig en strategi. Det gäller att lista ut hur man både kan släcka elden och rädda människor – och djur – som är instängda av elden. På sin helikopter har man vattenkanon och någon slags missiler med brandsläckande pulver. För att man ska kunna få ut maximal släckningseffekt måste man vara på rätt nivå med elden. Man stirrar alltså elden i vitögat kan man säga.

Eftersom man inte kan lasta på all världens människor i helikoptern måste man åka tillbaka till basen och lasta av. Det gäller att tömma mellan varje uppdrag, annars kan man hamna i situationen att man måste flyga iväg mitt i en eldsvåda och det kan kosta många liv.

Man kan även köra ”jaga”, vilket innebär att man ska stoppa till exempel en kapad buss. Då gäller det att flyga nära och att inte ta med sig något hörn på en byggnad. Eftersom det handlar om att någon har kapat en buss med människor kan man inte, som oftast, bara skjuta den i småbitar. Det man gör är att man åker över fordonet och lyser med en enormt stark ”serach light” så att polisen ser förövaren.

Är man en duktig pilot och klarar sig igenom spelet belönas man inte med semester, utan man får mer jobb. Två nya spel kommer – Disaster och Final Rescue. De tidigare hette Rescue och Chase.

Cisty Crisis erbjuder ett fräscht speltänk och att man är en mer verklig hjälte känns också bra. Det som inte är av första klass är uppdragen och upplägget. Man tröttnar relativt snabbt på att vara hjälte. Spelet hade så mycket i grunden, men tappar liksom längs vägen. Köper man det kommer man inte att bli retad, men att hyra spelet är nog bästa alternativet – om man inte hoppar över det totalt.