5

Whacked!

Köper du Whacked – då är sannolikheten att du är whacked väldigt stor.

Ännu en av de amerikanska releasetitlarna till Xbox Live har anlänt till våra Svenska butiker utan att själva Xbox Live-paketen är aktuella på långa vägar.

Whacked är uppbyggt runt en så kallad Game Show – som till exempel Jeopardy – där deltagarna ska tävla emot varandra i flera olika galna grenar. Dessa kan gå ut på att man ska vara herre på täppan och stå på en viss punkt av banan längst av alla, försöka kasta bollar på varandra eller helt enkelt försöka döda de övriga deltagarna med olika knasiga vapen som till exempel exploderande gummiankor, häftapparater, yxor, basebollträn och målsökandemissiler. Whacked har riktigt snygga och väldesignade karaktärer med utomordentliga röstprestationer. Spelet har också väldigt roliga och egensinniga mellansekvenser i stil med Ren and Stimpy Show som ger det en väldigt annorlunda och skön känsla, enda tills man börjar spela själva spelet det vill säga. För då tar det roliga tyvärr slut.

Man kan välja att delta i gameshowen Whacked helt själv och på så sätt försöka låsa upp nya hemliga vapen, banor och karaktärer eller så kan man spela emot sina vänner. Ingen av dessa är underhållande i mer än någon minut då spelets otroligt simpla upplägg, sega kontroll, fula grafik och dåliga bandesign gör nästan allt i spelet frustrerande. Spelet är som sagt egentligen menat att spelas via Xbox Live, vilket inte släppts i Sverige förrän den 14 mars 2004, så det har jag tyvärr inte kunnat testa, dock kan jag med största säkerhet säga att det inte kan bli mycket roligare att spela Whacked bara för att man spelar emot mänskliga motståndare när spelets grund är så urusel som den är.

Filmerna i spelet är enda räddningen för att jag inte ger det ett kryss, men vill man se film så hyr eller köper man en sådan. Trots att tidigare släppta Fusion Frenzy är bland de sämre spelen i Xboxens spelbibliotek så rekommenderar jag er att införskaffa det istället om ni vill ha lite meningslös flerspelarunderhållning. En sak är säker – håll er så långt ifrån Whacked ni bara kan.