6

X-Men Next Dimension

Älskar du X-Men över allt annat på jorden? I så fall kan det här vara något att titta närmare på – annars inte.

Trots att X-Men aldrig blivit särskilt stora i Sverige så är det trots allt världens mest populära serietidning och nu har det kommit ännu ett spel med Marvels X-trema mutanter. X-Men är kortfattat för er som inte vet en serietidning om en grupp mutanter med speciella krafter som kämpar för att försvara mänskligheten emot alla onda mutanter som försöker förgöra den och X-Men Next Dimension är ett fighting-spel som bygger på denna serie. Bryan Singer har även gjort en film som bygger på denna serie men det har ingenting med det här spelet att göra. Däremot kommer en andra X-Men-film på bio och självklart kommer det fler spel i samband med den – det gäller att smida medan svärdet är varmt som det heter.

Det finns flera spellägen att välja bland som till exempel Arcade, Versus eller Survival men det mest intressanta är Story Mode där de som verkligen gillar X-Men kan gotta sig åt att varje match i spelet börjar och slutar med en liten filmsekvens med tillhörande historia som förklara varför slagsmålet äger rum. I detta läge får man endast välja vilken karaktär man vill vara i vissa speciella situationer. Vill du kunna välja helt fritt kan du spela Arcade Mode och där finns det många kära Marvel-karaktärer att bekanta sig med som till exempel den otroligt populäre Wolverine som spelades av Hugh Jackman i X-Men-filmen, den laserskjutande ledaren Cyclops, blixtrande Storm som i filmen spelades av den nu Oscarsbelönade Bond-bruden Hally Berry, den onde Magneto, samt många mindre kända karaktärer som Cyclops bror Havok, den kortkastande fransmannen Gambit, eller den jättelika superskurken Juggernaut. Trotts att spelet är i tre dimensioner så ser dock alla karaktärer mer ut som de gör i serien än vad de gör i filmen.

Grafiken i spelet är snygg och smidig men effekterna är snåla och mellansekvenserna kunde varit mycket mer detaljerade. Musiken är godkänd, men ljudeffekterna är riktigt usla. Man hör knappt när man träffar sin motståndare och när de väl hörs låter de ungefär som om man bara knäppte dem på näsan. X-Men Next Dimension är uppbyggt mycket på samma sätt som de gamla Street Fighter-spelen då det går ganska sakta och kräver mycket timing och övning. Det innehåller även de klassiska supermätarna från Street Fighter-serien som man kan ladda upp för att sedan utföra super-special attacker. Förutom ljudeffekterna så är spelets tempo dess största svaghet då det var mycket länge sen Street Fighter uppgraderades till en Turbo-variant och alla andra spel av samma typ följde tätt i dess fotspår. Man har helt enkelt inte samma tålmodighet som förut och vill att en match ska va snabb och action fylld varenda sekund. Förutom detta ganska stora problem så har det här spelet det mesta som krävs för ett bra fightingspel som till exempel mycket olika rörelser och special attacker, häftiga slowmotion-grepp, fullt tredimensionella miljöer med interaktiv omgivning, counterattacker med mera.

Om spelets tempo skulle ökats kraftigt och kontrollen och ljudeffekterna slipats på så skulle det här spelet kanske kunnat ha blivit en hit, men nu måste jag tyvärr avråda alla – utom de mest inbitna X-Men-älskarna – att köpa X-Men Next Dimension.