WarioWare Gold
7

WarioWare Gold

WarioWare Gold kommer lastat med över 300 mikrospel, fler än någonsin tidigare i serien. Med de siffrorna är det svårt att gå fel, även om det allra mesta är väldigt bekant.

Wario arrangerar en tävling
Wario har än en gång kokat ihop en plan för att komma över så mycket pengar som möjligt. Han arrangerar en tävling för allmänheten med en skyhög anmälningskostnad där det stora vinnarpriset är tänkt ska locka tillräckligt många att delta. Spelaren är en av dessa utmanare med siktet inställt på första plats. Deltävlingarna introduceras med en liten filmsnutt – oftast med något form av dilemma – som ramar in det spelet egentligen handlar om, mikroutmaningarna. All dialog är första gången stöttad av röstskådespel, det gör inte de många vinjetterna mer betydelsefulla men aldrig trodde vi att Warios ljuva stämma skulle få vandra så pass mycket i våra hörselgångar. Värt att notera är också att spelet inte utnyttjar 3D-funktionaliteten alls.

Många små utmaningar
WarioWare är i grunden en serie små, enkla utmaningar som ska avklaras på några sekunder. Därefter får man vila hjärnan någon sekund för att sedan köra vidare. Det kan var allt från att hoppa på en goomba, stoppa ett finger i en näsa eller fånga en baseball. Man måste tänka väldigt snabbt och direkt förstå vad som krävs av en. Minispelen är uppdelade i fyra kategorier: De som tar hjälp av konsolens gyrosensor, pekskärm, mikrofon och de som endast behöver knapptryck. Först är kategorierna uppdelade, men senare i spelet byts spelsätten mellan varje utmaning och hjärnan får gå på högvarv. När instruktionerna sedan börjar missleda en inför varje utmaning blir det riktigt svettigt. WarioWare Gold är som roligast när det går riktigt fort och båda hjärnhalvorna får gnidas mot varandra.

Japansk humor
WarioWare Gold har ett imponerande lager av mikrospel och underhåller som förväntat. Dock har det inte samma effekt som för 15 år sedan, där varenda liten utmaning fick oss att tappa hakan av alla knasigheter och japanska humor. Det går att jämföra med Katamari Damacy Reroll – den kommande återutgivningen till Nintendo Switch av den snart 15 år gamla klassikern – det är ett bra spel, men det är inte direkt att vi ramlar av stolen galenskaperna längre.

För den tveksamme finns ett demo av WarioWare Gold att ladda ned från Nintendo eShop.