Yo-Kai Watchers Blasters Red Cat Corps
6.5

Yo-kai Watch Blasters – Red Cat Corps

Yo-kai Watch Blasters är ett enkelt spel med höga produktionsvärden som är lite för repetitivt för sitt eget bästa.

Vuxit till ett eget spel
Blasters började som ett separat litet spelläge i huvudserien Yo-kai Watch 2, nu har det växt till sig och blivit en komplett titel – ungefär som hur Captain Toad: Treasure Tracker föddes från sitt minispel i Super Mario 3D World. Jibanyan – en maskot inom Yo-kai-världen – och hans vänner tar sig an andra Yo-kais och alla dumheter de hittar på. Basen där det springs runt mellan uppdragen växer både funktionsmässigt och ur antal spelbara karaktärer allteftersom man klarar uppdrag.

Diablo Light
Själva uppdragen kan ses som en väldigt enkel version av Diablo. De Yo-kais man valt att ta med ut på gatorna springer omkring, pucklar på fiender i realtid, till skillnad från de ursprungliga Yo-kai-spelen som är med turbaserade, och samlar föremål samt erfarenhetspoäng som lämnas in i basen för att levla upp. Här och var finns det vänliga Yo-kais att rekrytera till sin Blastersgrupp. Det är småkul ett tag, tills repetitionens klor får sitt fäste.

Färgglad design
Den bästa biten i Yo-kai Watch Blasters är hur välgjort det är. Alla karaktärer lyser av personlighet med hjälp färgerna, 3D-modellerna och animationerna. Varje liten tutorial har färgglada bilder som nästan faller ur skärmen av sin extroverta design. Dialogen har även den mycket kärlek bakom sig, även om det för det mesta är smågnabb karaktärerna emellan. Ghostbusters-vibbarna är svåra att missa.

Bra om man spelat tidigare spel
Yo-kai Watch Blasters har en tröskel att komma över, speciellt för någon som inte spelet något spel i serien tidigare. Det är vackert att titta på men blir ganska snabbt repetitivt. För den redan investerade spelaren kan vi informera om att expansionen Yo-kai Watch Blasters: Moon Rabbit Crew kommer patchas in i slutet av september 2018, utan extra kostnad.