6.5

War of the Monsters

Har du funderat på att vara ett monster? I så fall får du nu chansen.

Är det någon förutom jag som minns det fantastiska spelet Rampage? Det var ett spel där man kunde välja att spela som ett av tre enorma monster – en Godzilla- och en King Kong-liknande figur samt en varulv. Sedan skulle man slå sönder en stad så snabbt som möjligt. Det som lockade mig mest med det här spelet var den mäktiga känslan av storhet man fick när man kontrollerade dessa gigantiska mastodonter. War of the Monsters till Playstation 2 ger mig samma känsla av styrka och glädje.

War of the Monsters bygger på de urgamla svartvita Monster-filmerna som var populära för länge länge länge sedan. Jag minns att King Kong versus Godzilla var en av mina favoritfilmer när jag var liten och när jag spelar de här spelet känns det ibland som att jag spelar den gamla filmen. Storyn i War of the Monters innefattar en utomjordlig attack mot jorden och som försvar byggs det enorma superteknologiska försvarsvapen som lyckas att utplåna de flygande tefaten. När dessa UFO:s krashar sprids ett utomjordligt grönlysande ämne som muterar en massa saker och gör dessa till enorma monster – vilka då blir mänsklighetens nya hot. Dessa monster skulle lätt kunnat erövra jorden om det nu inte var för att de är så dumma att de slåss mot varandra i stället för att arbeta tillsammans. Det är här som spelaren kommer in i bilden. Man får välja ett av dessa enorma monster och sedan ta sig ut på ett äventyr där varje strid är som en av de gamla monsterfilmerna jag beskrev tidigare. De har inga av de riktiga filmlicenserna men man ser tydligt var de flesta av inspirationerna kommer ifrån, till exempel Godzilla, King Kong, Ultraman och Mars Attacks med flera.

Spelet är uppbyggt på ungefär samma sätt som Virtual On-, Powerstone- och Mech Assault-spelen. Man får alltså röra sig helt fritt inom ett visst område och kameran följer alltid tätt efter sitt monster. Man kan plocka upp eller påverka det mesta i sin miljö som att kasta bilar på varandra, använda radioantenner som spjut, samt klättra och slå sönder skyskrapor och annat. Kontrollen har alla nödvändiga funktioner men är ganska seg, dock ska ju monster egentligen inte vara särskilt snabba så det är ganska acceptabelt i det här fallet. Det positiva i spelets seghet är ju att slagen känns mer mäktiga och starka och när man fått in en lång slagserie och ser sin motståndare flyga flera hundra meter upp i luften och in en skyskrapa som exploderar så kan man inte riktigt hålla sig från att småle.

Grafiken i spelet är stundtals riktigt snygg med en hel del saker som kan hända samtidigt på skärmen utan att det påverkar bilduppdateringen. Ljuden i spelet, som till exempel hur Godzilla-figuren alltid skriker, kan vara lite påfrestande ibland men musiken är storslagen och ger spelet en extra mäktig atmosfär när de behövs. War of the Monsters går att spela mot en vän och då delas skärmen i två delar, om man inte är intill varandra då den håller sig intakt. Det går även att spela ensam i ett äventyrsläge som jag nämnde tidigare, där varje bana liknar en gammal monsterfilm. Här kan speciella saker hända som att man får möta flera monster samtidigt, eller att det kommer extra stora bosskaraktärer man måste övervinna på speciella sätt ungefär som det brukar vara i spel av äventyrsgenren.

De flesta av spelets karaktärer känns ungefär likadana att spela som och spelar man ensam tröttnar man ganska snabbt på det då det är samma banor oavsett vilket monster man väljer. Spelar man två kan det öka livslängden ett tag men eftersom spelet är så svårt redan från början så blir det ännu svårare att hålla reda på allt som händer när skärmen är delad. War of the Monsters är mycket underhållande i någon timme, ungefär på samma sätt som de gamla filmerna det inspirerats av och det är alltså inget dåligt spel, men tyvärr räcker det inte hela vägen fram och skulle krävt mer arbete för att inte bli så enformigt. Det är ett perfekt spel att hyra, annars kan jag inte rekommendera någon annan än extrema monsterfreaks att införskaffa det här spelet.