5

Contra: Shattered Soldier

Contra: Shattered Soldier är inte ett spel man bör köpa – det är summeringen av den här recensionen i korta drag.

Contra: Shattered Soldier är en ny del i den klassiska Contra-serien som är en av världens största shoot’em up-serier. Storyn i Contra är lika ologisk som den är ointressant och verkar bara finnas där på grund av dagens grundläggande storykrav. Den här typen av spel kräver ju egentligen ingen story, men visst skulle det bidragit till spelets underhållning om det kändes som om man sköt åt alla håll av en betydlig anledning annat än bara att klara banorna. Grafiken, musiken och ljuden följer tätt i storyns fotspår, dock är de inte riktigt lika usla. Grafiken är inte helt värdelös utan kan imponera en del under de stora boss-striderna, men det känns ändå oftast som om det här spelet lika gärna kunde gjorts på den första Playstation-konsolen.

Nu till spelets själva kärna, nämligen spelkänslan. Det märks att det är det här utvecklarna lagt ner största delen av sin tid, men frågan är om de hängt med i utvecklingarna som gjorts de senaste åren inom genren. Contra känns som ett Super Nintendo-spel i ny Playstation 2-förpackning, vilket inte behöver vara något negativt om man nu älskade de gamla tvådimensionella skjutspelen. Spelet är alltså helt tvådimensionellt på alla sätt utom grafiken och det gäller att överleva från en punkt av banan till den andra och att lyckas med det är faktiskt inte alls så lätt som det låter.

Contra är nog det svåraste spelet som finns till Playstation 2 just nu och spelet blir inte ens lättare om man väljer svårighetsgraden ”Easy”, då får man bara fler Continues. Man har ingen energimätare i Contra utan dör så fort man blir träffad av någonting, dock har man åtta liv till ditt förfogande om man spelar på Easy, vilket skulle kunna räknas som energi. Man börjar spelet med tre olika vapen som man lätt kan byta mellan. Man har en kulspruta, en eldkastare, och ett granatgevär, dessa går även att använda på två olika sätt och det krävs ofta att man vet precis vilket vapen man ska använda på vilken fiende för att överleva.

Spelet är som sagt oerhört utmanande och ofta även väldigt frustrerande då det krävs att man spelar om banorna om och om igen tills man lärt sig var alla fiender står och precis vilken taktik man måste använda mot banans boss. Bossarna är precis som i de flesta spel extra utmanande att klara av men de är även Contras höjdpunkt då de faktiskt är ganska snyggt och fantasifullt gjorda. Contra går att spela tillsammans med en kompis och det är i min åsikt det enda sättet att få ut något riktigt nöje med spelet. Då kan man försöka hjälpa varandra genom de oändliga styrkorna med fiender, skrika tillsammans när man misslyckas och hurra av enorm glädje när man äntligen lyckas.

Contra: Shattered Soldier är ett skjutaskjuta-spel av den klassiska typen där riktigt utmanande spelkänsla gick före allt annat och samarbete var nyckeln till den sanna underhållningen. Älskade du de gamla spelen till Super Nintendo så som Super Probotector, då är Contra helt klart värt att hyra. Dock kan jag inte rekommendera någon att betala fullpris för ett spel som lika gärna kunde kommit för över fem år sedan.