7

Virtua Tennis 3

Precis som i tv-serien Smash har vi visat för värdseliten var skåpet ska stå när det gäller tennis.

När Virtua Tennis en gång i tiden kom var det som en skänk från ovan. En mycket spelbar titel som i princip alla gillade. Nu är det tredje spelet här och det är en polerad version av det andra, men det gör faktiskt inte så mycket då det var länge sedan sist.

Virtua Tennis 3 erbjuder massor av olika minispel, en del är av medioker klass och andra är riktigt kul. De hjälper spelarens karaktär att blir bättre på olika typer av slag och öka precisionen. Ett minispel kan vara att serva ner bowlingkäglor, placera curlingklot i boet genom att träffa dem med bollar eller bara att slå ner oljetunnor. Initialt var minispelen faktiskt så underhållande att jag skadade spelaren, jag glömde i alla hast bort att jag var tvungen att vila min karaktär och inte bara köra på för fullt.

Turneringarna kommer med jämna mellanrum och man kan inte vara med i alla till att börja med, utan man måste spela upp sin karaktär i ranking. Varje vinst gör att man stiger i rankingen, i alla fall när spelet startar. Man får både spela singel och dubbel . I det sistnämna väljer man spelare och det kryllar av kända namn – både för herrdubbel och mixdubbel. Det är för övrigt samma namn som man sedan får – den stora glädjen – att krossa i singelmatcher. Efter man har sopat banan med bland andra Nadal och Federer känner man sig som en kung, som att man är bäst i världen. Det rättas snabbt till om man testar sina talanger på internet. En märklig detalj är att redan när man är rankad som 300, det vill säga vid spelets början, får man möta de tyngsta namnen och de är pinsamt lätta att slå.

Spelkontrollen är lätt att ha att göra med. Inget krångel, utan man bara trycka på knapparna och styra åt det önskade hållet. De flesta slagen funkar bra, men lobben är inte till mycket hjälp. Grafiken är snygg och som alltid nu för tiden är detaljnivån hög. En sådan sak som att byxorna fladdrar när karaktären springer är rätt skön. Att spelarna har en tendens att slänga sig i tid och otid är aningen irriterande när slagen blir därefter – lösa och oprecisa.

Att spela ensam och bygga upp sin karaktär är kul, men som så många sportspel växer det när man spelar mot andra. Oavsett om det är i samma rum eller via Xbox Live. Skicklighet är en faktor, vilket gör att det är svårt att spela på lika villkor som man ibland kan göra. Därför gäller det att hitta partners som är i samma klass som en själv. Hur kul det än är att vinna blir det tråkigt i längden med passerslagen direkt efter serven och så vidare.

Virtua Tennis 3 är ett bra spel som vi rekommenderar alla som gillar tennisspel. Väljer du mellan Xbox 360- och Playstation 3-versionen, då ska du välja Xbox 360. Onlinebiten gör det till en klar vinnare av de två.