6

Football Manager 2007

Är du en genuin fotbollssupporter, då är det här ett spel för dig.
Football Manager 2007 till Xbox 360 har två saker som talar emot sig. Det första är att det tilltalar en väldigt smal målgrupp. Ett spel som i princip bara går ut på att traggla sig igenom ett oändligt antal menyer lockar helt enkelt inte alla. Det andra är att den hardcore-skara som faktiskt uppskattar Football Manager redan har spelat alla föregångarna på pc. Vilket de – med all rätt – lär fortsätta med även i årets upplaga. Förhoppningen med att släppa serien till konsol är förstås att locka in även nya spelare. Hur bra det funkar får väl försäljningssiffrorna lov att avslöja, men Football Manager är fortfarande ganska valhänt i det här formatet.

Football Manager är som bekant ett otroligt texttungt spel. Vill man kan man gräva ner sig hur djupt som helst i siffror. Varje enskild spelare har en uppsjö värden som avgör hur bra han är på att passa och dribbla, om han är höger- eller vänsterfotad och om han brukar sova på mage eller rygg. Man styr förstås ett fotbollslag och det görs via ett gränssnitt som påminner om en klumpigare version av valfritt datoroperativsystem. Med andra ord menyer, undermenyer och mer menyer.

Men mina farhågor till trots fungerar det faktiskt helt ok att styra med en Xbox 360-kontroll. Visst är det ganska fumligt ibland – särskilt när man behöver skriva in text – men överlag är det inte så fruktansvärt mycket sämre än att navigera med mus. Där konsolkonverteringen fallerar är istället texten. Även på en hdtv får man kisa för att se texten på normalt tittavstånd, och jag vill inte ens tänka mig vad man måste gå igenom om man sitter på en vanlig tjock-tv. I ett spel som helt och hållet bygger på just text och siffror är det förstås en ganska grov miss.

Annars är Football Manager ett fascinerande spel för den som är så lagd. Även om verkligheten givetvis är än mer komplex så är det nästan mer en simulator än ett spel. Lägga upp träningsscheman, ställa in taktik, prata med pressen o.s.v. – i princip allt man kan tänka sig att en riktig manager gör finns med och ofta i absurd detaljrikedom. En konsekvens av all denna data är att spelet kräver hårddisk, så de som blev pålurade en Xbox 360 Core göre sig icke besvär.

Men oavsett hur mycket jag egentligen gillar Football Manager så är det svårt att rekommendera. Många gamla pc-käpphästar finner sig hemmastadda på konsol numera. Förstapersonsskjutare är mer regel än undantag och till och med realtidsstrategin börjar ta små trevande steg in framför tv-soffan. Men ett spel som Football Manager fungerar fortfarande inte riktigt. Nån dag kommer säkert något snille på en riktigt bra metod att överföra även det till konsol, men det kräver mer fingertoppskänsla än vad som visas upp i denna tyvärr ganska oinspirerade konvertering.