8

UFC Undisputed

Nu har du chansen att bli The Ultimate Fighting Champion utan att det gör speciellt ont.

Fighting har vuxit enormt på senare år och den största aktören, och den äldsta mig veterligt, är Ultimate Fighting Championship som nog är mer känd med sin förkortning UFC. För en massa år sedan kom ett par tappra försök med att göra tv-spel, men de gick inte alls hem och de var rätt dåliga. Nu har UFC vuxit massor, tekniken har blivit bättre och det har förmodligen gjort att det satsats mer på spelet. Resultatet har vi här.

MMA, vilket står för Mixed Martial Arts, är en blandning av alla typer av fighting. Det finns inga regler för vilken stil man får använda, men det finns självklart regler för vad man får och inte får göra. För att komplicera det hela är reglerna olika mellan olika organisationer. I UFC får man inte sparka någon i huvudet som ligger ner, men man får armbåga sin motståndare. Förutom att slå, sparka så kan man även brotta ner sin motståndare, men framför allt göra grepp som antingen får motståndaren att klappa tre gånger i marken och därigenom ge upp eller så bryts leden av. Det kan vara arm, ben eller fotled – säkert något annat som jag glömt bort också.

Spelet har alla kända namn från UFC. Ingen av svenskarna, men de är vare sig speciellt kända eller bra om man ser till deras prestationer. Spelaren kan välja att spela med någon av stjärnorna, eller skapa en egen fighter och möte de samma. Att skapa sin spelare är det roligaste i spelet och det gäller att träna upp denne till att bli en mästare. Det kräver en hel del matcher och planering då det gäller att ha fightern i bra skick innan man går in i en match.

Spelkontrollen som det pratats mest om, då det är väldigt avancerade rörelser i jämförelse med i princip alla andra fightingspel. Nedtagningar, försvara dem från din motståndare, ta grepp, försvara dem, slå, sparka, knäa och så vidare. Det är en massa man kan göra kort och gott. Lyckligtvis har utvecklarna fått till kontrollen bra och det är inte så värst ofta man svär över den, men desto oftare över några av motståndarnas lyckoträffar.

Då jag tittar på UFC, varje event och även deras såpa, har jag mina favoriter och de jag inte alls gillar. Jag kunde med glädje sänka äckel-jävla-Rashad och har väl sällan varit så nöjd över en knock. Sedan som mästare och titelförsvarare vägrade jag i sten att möta honom. Skulle jag bli av med titeln så var det fan inte mot honom. Sedan plötsligt och lite snopet kommer ett mail som förklarar att min karriär är över efter nästa match. Läkarna vill inte godkänna mig för fler matcher. En sista match blev det och jag försvarade titeln med bravur.

UFC Undisputed är ett bra spel som passar alla som gillar fighting. Är du dessutom en fan av UFC, då är det väl nära ett måste.