7

Transworld Snowboarding

Snowboarding made in Finland.

Transwold Snowboarding är utvecklat i Finland, ett land som verkligen kom på spelkartan i och med Remedys succéspel Max Payne. Nu är det dock inget våldsamt actionspel inspirerat av Matrix utan ett snowboardspel – om någon nu kunde undgå det med tanke på titeln.

Hittills har det inte kommit sådär överdrivet många spel i genren, jag kan faktiskt bara tänka på ett så här rakt upp och ner – Amped. Det spelet var svårt som sjutton att komma igång med, att få rotation och att landa var inte det lättaste. I Transworld Snowboarding är det nästan tvärt om, här kan man göra volter i minsta hopp och landningarna är enormt förlåtande. Jag försökte faktiskt krascha med flit och misslyckades flera gånger, vilket förmodligen understryker hur förlåtande spelet är. Spelet är dock inte för lätt, när man kommer lite längre blir det självklart svårare.

Grafiken är bra, vilket är en vanligt förekommande företeelse när det gäller dagens spel. Det är spelkänslan som är det svåra att fånga. Transworld Snowboarding har lyckats okej med det, men absolut inte till fullo. Snökänslan är bra och det är ingen större svårighet att manövrera åkaren, landningarna är som sagt ett problem. Ibland landar man som en påse nötter får man ändå höra att man gjorde det bra. I och för sig, för att vara mig på en snowboard var det bra – jag sög rätt hårt när jag var i Åre för nåt år sedan, men jag såg bra ut med brädan i handen och det var det viktigaste. Image is everything.

Huruvida man ska köpa Transworld Snowboarding eller inte är svaret att Amped är ett bättre köp och förmodligen mycket billigare såhär runt ett år efter releasen. Älskar du dock snowboarding är det ett alternativ.