6.5

Mike Tyson Heavyweight Boxing

Text: McGyver

Nu får du chansen att slå en av världesn mest fruktade män på käften – Mike Tyson.

Det finns tre olika spelsätt; speedboxing, uppvisningsboxning och titelboxning. Man kan välja mellan att spela med någon av proffsboxarna eller att göra sin egen boxare, vilka man sedan kan skräddarsy hur man vill. Efter varje vunnen match inkasseras en summa pengar som man sedan behöver när man vill uppgradera sin karaktär med till exempel styrka eller uthållighet. När man vinner en uppvisningsmatch får man ny utrustning så som handskar, shorts och så vidare. Det finns många olika slag, hela 600 stycken enligt Atomic Planet, skapare av spelet. När man trycker på en av de fyra slagknapparna och håller den nere lite längre fattar handskarna eld, vilket indikerar ett lite mer kraftfullt slag, en snygg men lite överdriven effekt. Om man av någon anledning blir nedslagen och faller till marken tvingas man trycka in olika knappkombinationer inom tio sekunder för att få sin karaktär på benen igen. Om man lyckas med att dela ut en riktigt hård snyting åt sin motståndare får man en stjärna i vänstra hörnet, det betyder att man har gjort sig förtjänt av en combo det vill säga en slag kombination. Det finns massor av kombinationer och specialslag att lära sig.

Grafiken är av godkänd klass, boxarna är väldetaljerade med sina glänsande kroppar som ger en fingervisning om hur svettigt det är att boxas. Varje match presenteras av bikinibrudar som visas i en smula porriga vinklar. När boxarna träder in på arenan välkomnas de av korta musikstycken och du kan själv välja vilken låt som ska spelas när just din spelare gör entré. Publiken har man inte satsat på alls, på nära håll ser de platta och livlösa ut.

Det här spelet är ganska beroendeframkallande och det tar sin tid före man har trimmat sin boxare till max. Flerspelar läget är också ett plus och styrningen är lätt att lära sig. Spelet saknar en viktig ingrediens, det lilla extra, jag hade väntat mig något nytt, brinnande handskar är knappast så revolutionerande.