8.5

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

The Legend of Zelda: Link’s Awakening är ett kärleksfullt besök till ett ofta förbisett kapitel i Zeldaserien.

En remake kan te sig på olika sätt, antingen passar man på att omtolka upplevelsen med hjälp av nyvunnen teknik eller så bygger man i princip samma spel med uppdaterad presentation. Link’s Awakening Remake är ett senare exempel, i mångt och mycket är det samma spel från 1993 (plus tillskotten från DX-versionen som släpptes 1999) i en ny, tredimensionell skrud, ominspelade toner och några enstaka underlättande funktioner strösslade ovanpå – så som en autosparningsfunktion.

Premiär för många
För många blir det första gången man får följa med Link runt ön Koholint, efter att en kraftig storm rev hans båt i bitar. En pratsam uggla insisterar att – för att komma hem igen – behöver han åtta instrument för att väcka vindfisken som sover i ett ägg på öns högsta punkt. Här och var finns det många pratglada karaktärer som pekar en i rätt riktning när det behövs. Äventyret var nästan perfekt 1993 och håller än idag. Handlingen vävs smidigt samman med karaktärerna man stöter på och växer sig större ju mer av ön som utforskas.

Gullig grafik
Den nya grafiken satsar allt på den gulliga estetiken, vilket kanske inte tilltalar alla. Link är söt som tusan och rör sig lite småhackigt, det för tankarna till en leranimation. Kameravyn är högre upp vilket gör att spelaren ser mer än vad originalet visade, spelet blir därför lite enklare och visar även på hur sammankopplade alla miljöerna på Koholint är.

Spelkontrollen
Med en modern spelkontroll får svärdet och skölden (och andra föremål) permanenta knappar, till skillnad från originalet där allting fick samsas på A- och B-knappen. Förenklingar som dessa gör äventyret lite enklare spela. För den inbitne entusiasten finns även en svårare svårighetsgrad där man tar dubbel skada och inte får hjärtan från besegrade fiender.

Mörka sidan är ljusare
Tyvärr tappar spelet en del av sin mörka sida med den nya grafikstilen. Originalet är i vissa stunder ganska obehagligt och ovisst, något som tappats här. Sedan säljs spelet till fullpris, vilket är mycket pengar för ett litet äventyr som rymdes på en Game Boy-kassett för över 25 år sedan (jämför med Breath of the Wild som har dussintals speltimmar). Bilduppdateringen sjunker också till halvdana nivåer regelbundet, förhoppningsvis kan det lösa sig med en patch.

En klassiker i ny förpackning
Link’s Awakening är en tidlös klassiker, denna remake gör den nästan rättvisa och – framför allt – presenterar den för nya spelare.