7

Texas Hold ’Em

Låt oss först få en sak överstökat. Att spela om låtsaspengar blir aldrig så fruktansvärt intressant i sig.
Poker har på kort tid blivit västvärldens nya folksport. Folk installerar pokerbord i små tvårummare, nätpokerbolagen håvar in drivor med pengar och vinnaren av poker-VM inkasserar många gånger fler än någon annan idrottsman i prispengar. Då är det inte så underligt att Microsofts slentrianspelarsatsning Xbox Live Arcade förr eller senare klämmer ur sig ett pokerspel. Säg hej till Texas Hold ’Em.

Låt oss först få en sak överstökat. Att spela om låtsaspengar blir aldrig så fruktansvärt intressant i sig. Texas Hold ’Em må vara ett komplext och välavvägt spel men när inget står på spel blir det faktiskt långtråkigt ganska fort. Det är inget Civilization när det kommer till djup trots allt. Utvecklarna har dock gjort sitt bästa för att kompensera.

Vare sig man spelar själv eller på Live – det senare är att föredra – har man en virtuell plånbok som följer med mellan omgångarna. Tar pengarna slut blir det till att spela på låginsatsbord med gratis buy-in för att få ihop nog med stålar så att man återigen kan börja spela på riktigt. Bortsett från möjligheten att skryta med en riktigt fet plånbok existerar detta förstås för att få folk att spela någorlunda realistiskt.

I de flesta andra låtsaspokerspel går folk all-in hela tiden vilket gör spelet ganska meningslöst. Här är tanken att man i alla fall ska bry sig lite om att inte förlora för mycket i varje omgång. Det funkar sådär. Överlag är det en klart högre nivå men det krävs som bekant inte för att sabba en illusion. Även om de flesta verkar måna om sina monopolpengar så är det uppenbart att vissa spelare bara har för avsikt att bränna sitt startkapital på 25 000 dollar för att sedan aldrig röra spelet igen. Tumregeln verkar vara att satsa på bord med hög buy-in för att slippa oseriösa spelare som bara på automatik följer med på varenda höjning. Möjligtvis kan det bli bättre på den fronten när den värsta releaseyran lagt sig och spelet faktiskt börjar kosta pengar att köpa.

Annars är det en riktigt välgjord variant av det ursprungliga kortspelet. Det finns en del irriterande småsaker att störa sig på som onödiga kameraåkningar och väntetider men fixas bara det i en senare uppdatering finns inte mycket att klaga på. Bäst är förstås Texas Hold ’Em när man bara är ett gäng kompisar som sitter och slappar och pratar skit i headsetet. Eftersom det riktiga tävlingsmomenten i brist på potentiell monetär förlust uteblir så är det framförallt ett socialt spel och att knäcka en polare är som bekant alltid roligare än att knäcka en tjock amerikan som ändå bara ger negativ reputation efteråt.

För att återupprepa, nätpoker är egentligen inte spännande nog utan riktiga pengar i potten. Men ska man ändå göra ett sådant spel är det egentligen svårt att lyckas mycket bättre än Texas Hold ’Em på Xbox Live Arcade. Ensamma spelare har förutom achievements olika scenarion att tampas med och Livebiten sköts på ett föredömligt sätt. När det utlovade kamerastödet släpps i samband med Xbox Live Vision Camera i mitten av september lär det knappast bli sämre heller. Ska man spela poker på låtsas är det detta som gäller.