8

Tekken Tag Tournament

Text: Tobias

Tekken var bra, Tekken 2 bättre och Tekken 3 var ännu bättre – är Tekken Tag Tournament ytterligare en förbättring? Både grafiken och ljudeffekterna är naturligtvis bättre än i Tekken 3, så är även antal specialattacker och valalternativ. Spelet skiljer sig annars inte speciellt mycket från sina föregångare, det går kort sagt ut på samma sak; besegra en rad slagskämpar, vinna över sista bossen och få fram en ny spelbar karaktär. Upprepa igen med en annan karaktär och du får fram nästa fighter. Har du spelat igenom de tidigare delarna och redan tröttnat på dem, ska du nog inte bry dig om det här spelet. En del gamla bekanta som inte fanns med i del tre har återvänt här, men med snyggare animerade muskler och nya attacker. Du återser bland annat Kunimitsu, Ganryu och Bruce.

En ny sak är ”Tag Battles”, du kan välja två karaktärer samtidigt och sedan kalla in din reserv när energi mätaren börjar bli låg – precis som i Wrestlingens Tag Team alltså. Denna spelstil kan vara riktigt kul, speciellt om man äger en multitap och är fyra spelare, då är det möjligt att dela in sig i två lag och sedan byter man med sin kompis. Det enda är att ingen vill vara den som inte spelar.

Namco har även här lyckats trycka in ett litet bonusspel – Tekken Bowl, som är precis vad det låter som – bowling. Man väljer två karaktärer och sedan försöker man slå så många strikes som möjligt. Meningslöst men kul.

Spelkontrollen är som vanligt näst intill perfekt, och du har fortfarande en knapp för varje lem på din slagskämpe. Det enda nya är Tag-funktionen – när man byter mellan spelare i Tag Battle, vilket görs med någon av de analoga spakarna.

Tekken Tag Tournament är ett mycket bra spel, men det känns snarare som en uppgradering av Tekken 3 än en riktig uppföljare. Har du inte spelat de tidigare delarna så mycket eller kanske inte alls, då är Tekken Tag Tournament ett måste i din spelsamling.