7.5

Army Men Air Attack – Balde’s Revenge

Kriget går vidare mellan de beiga och gröna plastgubbarna.

Det var till och med före min tid som plastsoldaterna hade sin storhetstid, det var innan det var farligt att leka krig. Jag har inte lekt med dem själv, och det var väl en himla tur, för annars hade jag väl inte blivit så normal som jag är? Dock har jag faktiskt sett och hållit i sådana här soldater hos en av mina bröder kompis när jag var runt 12 år – kunde aldrig gissa att det skulle vara en sak jag skulle skriva om senare.

Nu har i alla fall spelbolaget THQ gjort spel av dem och det är inte ett spel heller – det är hur många som helst! Det fullständigt kryllar av dem och det tillsammans med att de första kanske inte var så bra har gjort att de blir avfärdade utan att ens få en chans. Nu kommer första – och knappast det sista – Army Men-spelet till Playstation 2.

Army Men Air Attack – Balde’s Revenge heter spelet.

Som vanligt i Army Men är det General Plastro – ledaren för den beiga armén – som har djävulskap på gång. Bland annat har han allierat sig med de blåa soldaterna – vad de nu är för några skummisar. Den gröna och goda armén – den armé som spelaren ingår i – har som tur är sin elit skvadron, nämligen superstjärnorna som tillsammans bildar Alpha Wolf-styrkan.

Spelaren är helikopterpilot och det gäller att utföra uppdragen som tilldelas på ett effektivt sätt. Varje uppdrag börjar med en kort briefing, sedan kastas man direkt ut i fientliga territorier. Ett uppdrag kan till exempel bestå av att General Plastro håller på att bygga hemliga och avancerade vapen i en fabrik. Nu måste transporten av det superavancerade grundmaterialet – plast, allt är ju byggt av plast i Army Men – stoppas innan den når fabriken. Dessutom ska plasten stjälas för eget behov.

Man ser sin helikopter snett uppifrån och den manövreras på ett enkelt och smidigt sätt. Har man någonsin spelat ett av Strike-spelen (Desert Strike, Jungle Strike, Soviet Strike) från Electronic Arts känner man sig som hemma. Army Men Air Attack är för övrigt mycket likt Strike-spelen, bara lite smartare, men också mindre seriösa. Låt mig förklara; Allt går ut på att man ska flyga runt och utföra uppdrag. I Air Attack kan man dessutom plocka upp objekt som tillhör scenariot – till exempel stenar, stockar och så vidare. Med dessa kan man flyga mot fienden och sedan släppa objektet som i sin tur fungerar som ett bowlingklot mot käglor. Enormt smart! Sedan känns spelet – fyndigt nog – lite plastigt i jämförelse med Strike-spelen. Det är lite mer baserat på action, i Strike-spelen krävs det mer hjärna.

Banorna och uppdragen är varierande. Då det rör sig om små plastsoldater som kanske är 7 centimeter höga, då kan allt möjligt bli en rolig eller skrämmande miljö – ibland känns det lite som om man är i Micro Machines bland flingpaketen. Spelkontrollen är bra, mest för att den är så enkel och logisk. Att grafiken har blivit bättre till skillnad från Playstation-versionen – som lustigt nog heter Army Men Air Attack 2 – har också gjort att spelkontrollen känns mer följsam. Animeringarna har blivit bättre och känslan av att man flyger och framför allt har kontroll på sin helikopter är där.

Spelet har 20 nivåer och det finns fem olika helikoptrar att framföra. I kombination med ett roligt koncept och möjligheten att spela 4 personer samtidigt gör Army Men Air Attack till en bra titel som borde falla actionfreaks i smaken.