7.5

Tarzan Freeride

Text: Sweep

Det är en djungel där ute, speciellt i djungeln. En uppenbarligen samvetslös professor har bestämt sig för att sätta Tarzans håriga kompisar i burar. Inget smart drag. Dags att dra på sig sitt leopardmönstrade höftskynke och greppa en lian, det här får inte fortgå.

För att sätta stopp för grymheterna är det två saker du behöver göra; rädda alla apor ur sina burar samt plocka upp filmrullar som slutligen ger ledtrådar till ondskans källa. Som jag redan har poängterat så är det en djungel där ute och infrastrukturen är inte direkt högklassig. ”Man tager vad man haver” sade Tarzan och gjorde en surfbräda av en bit bark.

På senare dagar har vår joddlande hjälte blivit alltmer intresserad av extrema sporter och det är alltså det som är grunden i Tarzan Freeride. Spelet är uppdelat i två lägen. Först har vi det klassiska berättelseläget. Det är på så vis du gör framsteg i spelet och kommer framåt till nya banor. Är du riktigt duktig och räddar alla apor på en nivå låser du även upp en tillhörande bonusbana. De 15 nivåerna är uppdelade i fyra stycken olika spelstilar. Den första, enklaste och mest grundläggande är djungelutforskning. Här springer du i sick-sack mellan farliga djur, eller bankar ner dem om du är på det humöret, voltar mellan lianerna eller gör en handstand nerför en hal trädstam. Näst på listan kommer surfning mellan stenar, över krokodiler och med långa grinds längs nedfallna träd. Snyggast är ändå vattenskidåkning i träskmarkerna med speglande vatten förbi tätvuxna öar och mellan trånga raviner. I form av bonusbanor får du även hoppa bungyjump.

Om du är ute efter att trimma ditt high-score väljer du lämpligen den otroligt enerverande apan Terks utmaningsläge och klarar antingen nivån så snabbt som möjligt eller skrapar ihop så mycket poäng du bara kan på att göra tricks och stunts. Gemensam nämnare för alla nivåer och lägen är det höga tempot. Det är fart på Tarzan och han lyckas till och med vara riktigt underhållande. Grafiskt sett lyckas man bra med att få till den tecknade Disneystilen på figurerna och världarna. Ljudmässigt är det enda jag kan klaga på valet av röstskådespelare till apan Terk som retar gallfeber på mig.

Sammanfattningsvis kan man säga att Tarzan Freeride är ett bra val för våra yngre medborgare. Det har inte drösvis med olika tricks och kombinationer, men bra tempo och spelkänsla. Dock är det inte helt lätt och jag skulle nog rekommendera att man fyller 8-9 år innan man kan klara kontrollen med galans. Uppfyller man det kan man se fram mot många roliga timmar med Tarzan.