7.5

NBA Live 2002

Text: Silverman.

Den årliga versionen av NBA Live är här – ta chansen att kontrollera världens bästa bolltrollare i världens bästa liga.

EA Sports sportspel är som vintern. De kommer en gång om året, känns lite kyliga och är ungefär likadana varje år. Innehåller NBA Live 2002 tillräckligt med nyheter för att bryta trenden? Silverman har testat!

Inte mindre än sex stycken NBA Live-spel hann EA Sports släppa till gamla trotjänaren Playstation. Om man kommer att orka igenom sex stycken till på Playstation 2 återstår att se men nu har alltså det andra spelet kommit i denna basketserie och precis som sina föregångare så är det en aning piffigare grafik, lite snabbare laddningstider och ett fåtal nyheter i gameplay som gäller.

En av nyheterna är franchise-läget där du kan agera manager för ett lag och köpa och sälja spelare och på detta sätt vinna turneringar och säsonger. Franchise-läget har ju figurerat i flera av EA Sports senaste spel så det känns inte mer än rätt att det nu finns även i NBA Live. Det fungerar bra men kan bli en aning påfrestande, då menyerna är en aning klurigt utformade, det blir mycket bläddrande fram och tillbaka mellan statistiksiffror och man saknar någon riktigt översikt. Tar man sig tid att sätta sig in i det är det dock riktigt givande. En annan nyhet är att du kan skapa egna spelare, ett inslag som är både roligt och genomarbetat.

Har ni spelat NBA Live tidigare så vet ni ungefär vad som bjuds i kontrollväg och även här är kontrollen mjuk och följsam, med två olika uppsättningar för handkontrollen beroende på om du är spelar offensivt eller defensivt. Spelets största problem är att datormotståndarna inte är speciellt smarta och då pratar jag framför allt om returer. Returer är nämligen A och O på basketplanen och när jag själv lyckas sno en boll som missat min korg där hela motståndarlaget står, är det bara att trycka in turbon och rusa mot motståndarlagets korg och sätta en riktigt fet dunk utan problem. Det jobbiga är bara att datormotståndarna inte klarar av att göra samma sak; när jag missar ett skott mot motståndarlagets korg och någon i det laget snor bollen gör han aldrig någon rusning mot min korg utan istället passar de lite lugnt fram och tillbaka och jag har gott om tid att ställa om mina spelare i defensivt läge. Ofta i liknande spel kan man känna att datorn ”fuskar” men här känns det istället som om det är jag som fuskar eftersom datorn så uppenbart hamnar på efterkälken. Är man två som spelar mot varandra är dock detta inget problem.

Grafiken i NBA Live 2002 är riktigt snygg – än så länge det snyggaste basketspelet på marknaden. Detaljer som reflekterande golv, snygga spelaranimationer och coola repriser gör att ingen kommer bli beviken på det estetiska planet. Även när man kör en one-on-one-omgång ute på gatan så märks det hur mycket energi som lagts ner på det visuella. Ljudmässigt är det lite tråkigare, publiken är med på noterna men kommentatorerna känns väldigt sömniga och upprepar sig ganska ofta. Det är ett problem som EA Sports blivit allt bättre på att åtgärda under senare år och just därför är det tråkigt att man tröttnar så snabbt på pratet i NBA Live 2002.

Är du en riktig basketfanatiker som vill ha aktuella laguppställningar och riktiga spelare snyggt avbildade på skärmen? Vill du ha möjlighet att kontrollera varje liten aspekt av basketspelandet? Har du inte NBA Live 2001? Då är NBA Live 2002 det ultimata spelet för dig. Vill du däremot ha genuin spelglädje och snabba kontringar och inte bryr dig så mycket om allt krimskrams runt omkring så är NBA Street från EA Sports BIG utan tvekan det bättre valet.

När allt kommer till kritan så är det egentligen bara två saker som känns nya och fräscha i spelet nämligen franchise-läget och att du har möjlighet att skapa en egen spelare. För mig räcker inte det som motivering för att köpa 2002 om man redan äger 2001, men är det ditt första spel i serien så är det definitivt värt ett en närmare titt. Man får definitivt mycket basket för pengarna.