7

Table Tennis

Ett spel från Rockstar med åldersgräns från tre år. Vad händer härnäst? Helvetet blir bottenfruset och Påven byter religion? Eller kanske Hype.ses humor blir – just det – rolig?

Rockstar som till vardags gör mycket våldsamma och – ofta kallade – moraliskt tvivelaktiga spel har gjort en liten helomvändning i och med Table Tennis. Just den här början på texter råder det ingen brist på, att man berättar om våldsamma Rockstar som gör ett icke-våldsamt spel. Varför ska vi skilja oss där? Jag skulle nog gärna göra det, men så blev det inte. För det är kul att Rockstar visar på mångfald. Nu har de väl i och för sig visat upp mångfald tidigare i och med olika genres, men nog om det.

Table Tennis är ett bordtennisspel och man kan förutsätta att Rockstar såg möjligheten att göra ett nytt Virtua Tennis. På dem gamla goda tiden fanns Superstar Ping-Pong till Commodore 64 och blev snabbt väldigt populärt, så varför skulle inte pingis funka i det 21:a århundradet?

Rockstar har gjort slag i saken att hoppa över alla verkliga spelare och så vidare. De är knappast kända i USA i alla fall och då gör det liten skillnad då det är den största marknaden för Xbox 360. Det har gjort att de sluppit en massa onödiga kostnader och spelet har lagts på något som kanske kan kallas halvbudgetpris. Det kostar lite mellan vad man kan kalla budget- och fullpris. Det ska de ha en eloge för.

Spelet. Man får välja mellan fiktiva spelare från diverse länder, bland annat svenske Jesper som jag själv spelar med. Sedan är det bara att hoppa in i turneringar och tanken är att man ska vinna. Slagen är lätta att bemästra och man kan välja mellan att använda högra analoga spaken eller knapparna. Knapparna är lättare, men givetvis kommer vissa fördelar med analoga spaken i och med att kan kombinera slagen.

För att jazza upp spelet finns lite superslag, men upplägget är gjort så att de inte blir något Mario Tennis, det vill säga att det spinner iväg och blir orealistiskt, utan det håller sig på rätt sida av staketet för att placera sig som en simulator.

Det är kul att spela och det är framför allt lätt att spela. Även om man sätter igång och spelar för första gången har man rätt bra kontroll. Det kommer upp tips om man gör något fel och alla spelar på ganska lika villkor snabbt. I alla fall alla som är normalbra, när man hoppar ut på nätet kan man bli stående som ett fån märkte jag snabbt.

Table Tennis akilleshäl är att man ganska snabbt blir mättad på spelupplevelsen. Jag kommer själv att ha det liggande och plocka fram det när kompisar kommer och vill spela. Det för att det är lätt och roligt. Det som saknas är djupet och motivationen att spela det mer. Eventuellt för att låsa upp fler Gamescore-poäng, men inte för att spela för det är kul. Har man Xbox Live gör det att spelet blir roligare, det blir nästan alla spel i och för sig.