7.5

Swing Away Golf

Humoristisk golf.

Hal’s Hole in One Golf till Super Nintendo är ett av de bästa golfspelen genom tiderna. Det kräver inte att man är en golfexpert, och inte behöver man sitta och grubbla över vilken klubba som passar bäst i den här terrängen och så vidare heller.

Ett annat bra golfspel är Mario Golf – samma sak där; det är kul och enkelt. Swing Away Golf har samma koncept, men tyvärr har få recensenter i Sverige uppfattat detta och spelet har belönats med relativt sparsamma betyg gång på gång. Karaktärerna ser lite seriösare ut, speciellt om man inte spelar så många banor, och man kan lätt placera det i simulatorfacket – och där hör det absolut inte hemma.

Swing Away Golf bygger på humor och humor mellan karaktärerna i spelet. Ibland är konversationerna mellan dem udda, men jag förmodar att det beror på att det är ett japanskt spel och att det därför har japansk humor. Vad vet jag?

Inlärningskurvan är inte speciellt brant, jag skulle tippa på 15 minuter innan man förstår vad man ska göra och hur man räddar upp ett dåligt utslag med mera. Sen är det bara att se till att man spöar motståndarna och köpa bättre utrustning för vinstpengarna. Oavsett om man vinner eller inte så erhåller man erfarenhetspoäng, vilka är viktigare än pengar. Dessa placerar man på den färdighet man behagar – jag har lagt det mest på utslaget till att börja med, vilket har gett mig enorma fördelar och birde- samt eagle-chanser.

Ibland tenderar de 18 hålen att blir transportsträckor för att man ska få mer poäng, och då känns de ju skönt att man får lite mycket erfarenhet om man spelar som en gud eller som Happy Gilmore – innan han får till kortspelet.

Gillar man golf över allt annat på jorden… då bör man till att börja med uppsöka en psykiatriker… haha. Jaja. Alvarligt nu; Gillar man golf över allt annat på joden, då kommer man förmodligen inte att falla för Swing Away Golf, eftersom det inte är en golfsimulator. Gillar man golf lite sådär och tycker att spel i stil med Mario Golf eller Hal’s är bästa sättet att spela golf – då har du hittat rätt.