7.5

Ready 2 Rumble: Round 2

Komisk boxning.

Första spelet blev enormt populärt – både hos spelare och kritiker. Nu kommer uppföljaren, som har fått mer innehåll – för att göra att det håller längre. Det första spelet var ju enligt Midways tradition ett rent arkadspel – och sådana håller ju inte i oändlighet som alla känner till.

Ready 2 Rumble vinner på sin charm och humor. Det är väldigt lite realism i spelet, men det är ju just det som är dess starka sida – det är kul och inget annat. Boxarna är enormt karismatiska, allt ifrån stora lunsar till wannabe modeller som gärna flexar på musklerna i olika poser mitt i matcherna. Återigen har det varit grabbar som varit involverade i spelskapandet – och man ser silikonpumpade halvnakna brudar som kvinnliga fighters. Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag tycker i regel att alla storbystade karaktärer är tråkiga att spela med, då de oftast är betydligt långsammare än de som är smärta. De storbystade karaktärerna är lite av motsvarigheten till männens muskeljättar som är totalt orörliga och bara har ett slag som man matar och matar under en rond. Nog om detta.

För att man ska kunna bli en mästare krävs att man spenderar en hel del tid i gymmet. Allt ifrån hopprep till päronboll och bänkpress. Sen gäller det att vinna matcherna och därigenom få pengar som man köper olika saker för – vilka alla hjälper dig till att bli en bättre boxare. Väl i ringen är det inte mycket teknik – i början. Det är mest att se till att man undviker motståndarens attacker för att sedan överösa honom eller henne med allehanda slag. Efter ett antal matcher gäller det att man planerar lite mer, men oftast fungerar rakt på bra.

Spelet har även utökats när det gäller karaktärer, bland annat så kan man hitta Michael Jackson och Bill Clinton. Sen är det en annan femma om det blir bättre för att Wacko och Bill är med – det är ju inte direkt kul att spöa Wacko, det är nog synd om karln i alla fall.

Är Ready 2 Rumble: Round 2 ett bra köp då? Det beror på hur du spelar. Har du ofta kompisar över och kör med tv-spel som en variant av förfest? Då är Ready 2 Rumble perfekt. Ingen direkt inlärningskurva – bara att tuta och köra. Sitter du oftast själv och spelar, då blir man relativt fort trött på det.