5

Supercar Street Challenge

Supercar Street Challenge är ett toppspel – på pappret. För i praktiken är det totalt värdelöst.

Supercar Street Challenge (SSC) är ett häftigt spel – på pappret. För i praktiken är det väldigt långt ifrån bra, så långt från det man kan komma faktiskt.

SSC har alla attribut som ett modernt racingspel ska innehålla, dessutom har det fått några nyheter. Man kan till exempel designa sin egen bil på ett mer avancerat sätt än tidigare. Man kan till exempel välja en bildel, låt oss säga bakdelen, och sedan skapa den som man vill – det vill säga korta eller förlänga den. Sedan tar man nästa del och gör samma sak och så vidare. Det gör att själva bilen kan bli över en meter kortare om man väljer att ta alla de kortaste detaljerna. Det här handlar inte bara om att byta plåt, för att en bil ska kunna bli en meter kortare krävs att chassiet förkortas och då förändras bilens egenskaper. Det är det som är poängen med det här – varje bil som skapas har sina egna köregenskaper.

Tyvärr låter det bättre än det i verkligheten är. Man kan inte dra och slita i delarna för att verkligen få dem att bli precis som man vill, utan man har färdiga steg man måste följa. Totalt finns det massor av kombinationer man kan framställa, men alla är framräknade av spelet och det är inte så att man kan skapa en bil som ingen annan kan skapa. Designdelen i spelet är alltså överskattad – även om det är kul att skapa en chockrosa FZC-bil.

Så kommer vi till den huvudsakliga delen i spelet – att köra bil och att göra det snabbt. Här kastas man in i sin skapade bil eller i någon av de befintliga och sedan är det en nedräkning till man ska tävla om tätpositionerna. Hittills är det ett helt okej racingspel, men så snart startskottet går, då blir det annat ljud i skällan. Så snart man kommit iväg från startlinjen är man missnöjd. Bildens köregenskaper är fruktansvärt dåliga, den är stel och totalt osympatisk att köra. Lägg därtill att banorna är allt annat än kreativa och man har en rätt tunn soppa.

Det finns massor av häftiga genvägar sades det på en presentation jag deltog på. Det finns genvägar, men om de är häftiga – det råder det olika uppfattningar om. På vissa ställen längs banan kan man köra genom avgränsningar för att på så sätt slippa ifrån ett parti av den riktiga banan. Dessa genvägar blir ofta senvägar, de är designade så att man inte ska kunna vinna för mycket tid på dem – och det är väl i och för sig bra.

För att återgå till SCC på papper, det är där det hävdar sig bäst. Det låter kul, det låter koolt med att kunna designa sin egen bil. Det ser snyggt ut på bil, men det är allt annat än roligt – det är faktiskt helt värdelöst och köp det bara till personer du inte gillar.