7.5

Half-Life

Half-Life tillhör spelhistorien på PC, nu kommer en konvertering av spelet till Playstation 2 – men historia blir det inte den här gången.

Half-Life var ett av de först förstapersonspelen till PC som hade en story och inte bara handlade om att skjuta på allt som rör sig. Det fick enormt höga betyg i alla tidningar och vann också flera priser. Det här var tre år sen och nu är Half-Life alltså tillbaka i förbättrad version till Playstation 2. I Half Life spelar du som Gordon Freeman, en vetenskaps man som jobbar på The Black Mesa Research Facility. En dag går ett experiment kraftigt fel och det är nu upp till Gordon att lösa mysteriet. Storyn börjar byggas upp väldigt sakta och man förstår inte alls mycket i början av spelet. Det blir då och då små mellan sekvenser som bygger på storyn mer och mer.

Du börjar äventyret i Half-Life utan några som helst vapen, men efter en liten stund hittar man en kofot som kan användas för att försvara sig mot de muterade små monster som attackerar en. Senare i spelet kommer det större fiender som kräver större vapen och större vapen finns det gott om. Utöver det vanliga, så som pistoler och hagelgevär, får man även science fiction-liknande laservapen. Intelligensen hos motståndarna är allt från IQ-fiskmås till tränade militärstyrkor som attackerar med taktik och smidighet. Det finns också flera stora och spektakulära bossar i Half-Life, som utmanar både fingerfärdigheten och sinnet. Du kan spela Half-Life mot eller med en kompis. Spelar ni mot varandra har ni tio kartor att välja bland och lite andra valmöjligheter, det här är verkligen inte spelets starka sida. Att spela med en kompis i det nya Decay Mode är en betydligt roligare och fräschare upplevelse då de inte finns särskilt många spel av den här typen där man kan samarbeta.

Grafiken i Half-Life sägs vara fyra gånger så avancerad som PC versionen, men jag märker inte särskilt stor skillnad ärligt talat. Grafiken är snygg, men det har den alltid varit. Musiken ändras till spelets stämning och förhöjer spelkänslan väldigt mycket. Många tycker att spel i den här genren passar inte att spela med en handkontroll och även fast Half-Life passar bättre med mus och tangentbord så är kontrollen med en handkontroll klart godkänd.

Half-Life var otroligt bra för några år sen, men standarden på spelkvalitet har höjts kraftigt och spelet är inte längre grädden på moset så att säga. Däremot är det fortfarande ett otroligt bra förstapersonsspel, till och med det bästa inom genren till Playstation 2, och har du aldrig spelat det förut är det hög tid att du gör det nu. Du borde kunna få tag på PC-versionen väldigt billigt vid det här laget men har du ingen PC så är det här ett mycket bra alternativ.