7.5

Baldur’s Gate: Dark Alliance

Text: Caracarn.

Man blir alltid lika nervös när ett PC-spel konverteras till konsol – den här gången var det bara namnet som konverterades lyckligtvis.

Baldur’s Gate var en storsäljare till PC, nu kommer spelet till Playstation 2 och frågan man ställer sig är om det är lika bra? Till att börja med så ska sägas att det inte är samma sorts spel som till PC. Baldur’s Gate till Playstation 2 påminner mer om spel som Gauntlet och Diablo.

Man får initialt välja mellan tre olika karaktärer att använda sig av. De är en dvärgkrigare, en alvmagiker, och en mänsklig bågskytt. Under spelets gång så får man olika uppdrag – så kallade quests – som man ska utföra. De varierar från att rensa ut alla råttor från en källare, hämta en medaljong, eller att utplåna en mäktig vit drake.

Till att börja med så har man inte så stor möjlighet att påverka sin karaktär. Man kan inte ändra dennes färdigheter eller köpa utrustning då man inte har några pengar, det går inte heller att ändra namnet på personen. Men efter att man haft ihjäl ett antal råttor och andra monster så samlar man på sig både pengar och olika vapen och föremål – och går upp i level och kan höja sina färdigheter. Hur man gör för att likvidera dessa varelser beror helt på vilken karaktär man valt att spela som. Med krigaren så är det in i närstrid och hugga som en galning som gäller. Med bågskytten så kan det vara bättre att hålla sig på avstånd och skjuta pilar, men han är även ganska bra i närkamp. Med magikern kan det vara problematiskt till en början. Går du in i närstrid så har man inte så stor chans, alla besvärjelser är ganska dåliga till en början, så man får ta det ganska försiktigt. Överlag så känns det lite obalanserat, då krigaren är lite för bra i jämförelse med de andra.

De olika grottorna i spelet består av olika våningar med en obligatorisk boss i slutet. Oftast räcker det med att hitta nedgången för att ta sig till nästa våning men ibland måste man även hitta vissa föremål för att ta sig vidare. Det finns även områden som är utomhus utan olika våningar som till exempel ett stort snötäckt berg och stora skogar. Till skillnad från Diablo så är de dock inte slumpmässigt utformade utan ser likadana ut varje gång.

Spelet har en väldigt bra funktion i och med att man kan spela två personer samtidigt och då hjälpas åt. Av någon anledning så kan inte båda två välja samma klass men det kan vara fördel om någon väljer krigaren då livet blir mycket lättare. Striderna i spelet kan bli lite enformiga i längden, eftersom man hamrar på ganska friskt på x-knappen. Speciellt om man spelar med krigaren. Men det fungerar ändå ganska bra och det finns många olika fiender att möta, bland annat gröna gelehögar, spindlar och isjättar med flera.

Ljudet är inget man lägger märke till, musik finns knappt i spelet och ljudeffekterna är inte många fast de som finns är bra. Grafiken är väldigt bra, speciellt när man går i vatten så det ser det extremt snyggt ut. Även trollformler är mycket vackra att titta på och karaktärer och omgivande miljöer är också de mycket bra gjorda.

Att spela ensam i detta spel blir lite långtråkigt i längden även om man kan ha väldigt kul med att ha ihjäl alla varelser som ställs i sin väg. Spelar man två stycken är det dock en riktig höjdare då man kan sitta tillsammans och samarbeta – eller motarbeta då det lätt blir slagsmål om föremål och pengar. Om den ena råkar bli nedslagen så är det bara att gå tillbaka till ett sparställe så återupplivas han – ett väldigt smart och bra system.

Sammanfattningsvis kan sägas att för en ensam spelare så kan det bli lite tjatigt i längden. För två stycken är det väldigt kul. Tyckte du om Baldur’s Gate till PC så är inte det någon garanti för att du tycker om detta spel då de inte påminner om varandra över huvudtaget.