6.5

Star Wars Episode 3: Revenge of the Sith

Introducing in the Dark Corner – Darth Vader. Följ Anakin på vägen till den mörka sidan.

Star Wars behöver knappast någon introduktion, men för er som bott under en sten de senaste åren så har den sista delen i detta episka rymdäventyr nyligen släppts på bio världen över. Episod 3 har undertiteln Mörkrets Hämd i Sverige och är egentligen den sjätte filmen som skaparen George Lucas släppt. Den knyter ihop vad som hände i den gamla trilogin vi alla minns från vår barndom med de nya filmerna som fått ett minst sagt tveksamt mottagande av många fans.

Spelet börjar precis där filmen börjar. Man får ta kontroll över Anakin Skywalker som med hjälp av ObiWan Kenobi och R2D2 ska rädda den fångade kanselorn Palpatine från General Grivous och Count Dooku. Revenge of the Sith är ett rent actionspel med väldigt få pusselelement eller andra förteelser. Hela spelupplägget är enormt likt de actionbaserade Sagan om ringen-spelen ifrån Electronic Arts. Efter varje besegrad fiende får spelaren ett betyg som talar om hur bra dennes insatts varit och dessa betyg läggs i banans slut ihop till poäng som kan användas för att bättre på krafter och lära sig nya rörelser. Kontrollen i spelet är måttligt komplicerad på så sätt att den inte är onödigt svår eller så pass enkel att spelet blir enformigt. Det är en skön känsla att intensivt få svinga en ljussabel på ett snyggt och mjukt sätt medan man använder sig av kraften för att ta kål på tusentals Seperatistdroider och känna sig som en äkta Jedi-mästare. Att lite längre fram i spelet även få spela som en ond Anakin Skywalker på väg att bli Darth Vader och slakta Jedi-ynglingar gör spelet i min åsikt betydligt bättre än sina beståndsdelar.

Grafiken är ganska snygg men inget som imponerar sådär jättemycket. Vissa delar i spelet känns betydligt bättre än andra men det märks ändå att spelets utveckling har stressats för att kunna släppas samtidigt som filmen. Musiken är som i de flesta StarWars-spel väldigt engagerande och välgjord, men att nästan konstant höra det surrande ljudet från en svingande ljussabel blir lite småirriterande efter långa spelstunder. Revenge of the Sith är inget jättestort spel, utan mer något man kan klara sig igenom på en helg. Som tur är så går det att spela om klarade banor tillsammans med en kompis för att försöka hitta de hemligheter man kanske missat. Det finns även ett duelläge som gör om spelet till något av ett beat’em up-spel. Här kan man spela som flera av filmens välkända karaktärer, till exempel Anakin, ObiWan, Count Dooku, General Grievous och självaste Darth Vader med svart mask och allt.

Revenge of the Sith påminner på sätt och vis lite om de gammla tvådimmensionella Star Wars-spelen som kom ut till Super Nintendo för länge sedan. Det är ganska hjärndöd action det handlar om – men det är roligt och det är det som är huvudsaken. Spelet Revenge of the Sith lever tyvärr inte upp till den förvånansvärt höga nivå som filmen gör men det är ändå ett av de bästa actionbaserade Star Wars-spelen på länge och något som trogna fans som jag själv suktat efter. Trots att spelet av någon konstig anledning har förändrat en del av filmens händelser så får man se till att se filmen innan. Tillsammans med Knights of the Old Republic-serien och Republic Commando finns det nu fler välgjorda Star Wars-spel att välja bland för inbitna fans. May The Force Be With You.